-
شماره ركورد
4479
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
18-19خودرو
-
عنوان
طراحي استاتيكي فنر تخت دو مرحله اي براي سيستم تعليق عقب يك پيكاپ
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
خودرو
-
سال فارغ التحصيلي
1391
-
استاد راهنما
آقاي دكتر جواد مرزبان
-
موضوع ها
1- اجزاء و المان هاي طراحي , 2-محاسبات و فرآيند طراحي , 3-شبيه سازي عددي و تفسير نتايج
-
نويسنده
حامد دژبرد
-
چكيده
در عملكرد سيستم تعليق خودرو، اجزا و قطعات متعددي دخيل هستند كه فنر ها نقش بسزائي را ايفا مي كنند. از جمله فنر هاي مورد استفاده در سيستم هاي تعليق مي توان به فنرهاي حلقوي و تخت اشاره كرد. فنرهاي حلقوي بيشتر در سيستم تعليق خودروهاي سواري كه راحتي سفر و خوش فرماني مورد نظر مي باشد، كاربرد دارند اما فنرهاي تخت كه قابليت تحمل بار بسيار بيشتري نسبت به فنرهاي حلقوي دارند، عموما براي سيستم تعليق عقب خودروهاي باري كه بار زيادي بر روي اكسل قرار مي گيرد، كاربرد دارند. البته در گذشته از فنرهاي تخت براي خودروهاي سواري نيز استفاده كرده اند كه امروزه اين رويه منسوخ شده است. عملكرد فنرهاي تخت مانند تير يك سر در گيري كه بار بر سر آزاد آن اعمال مي شود، مي باشد كه تكيه گاه گير دار، محل نصب اكسل بر روي فنر است كه در اصطلاح آن را طول غير فعال يا مرده فنر مي نامند. در پروژه حاضر، طراحي فنر تخت براي سيستم تعليق عقب يك وانت كه قابليت حمل 2 تن بار را داشته باشد، مورد نظر بوده است كه ابتدا مشخصات ابعادي و اوزاني يك وانت فرضي در نظر گرفته شده و المان ها و بارهاي طراحي كه جهت انجام محاسبات مورد نياز بوده اند، استخراج شده اند. سپس محاسبات دقيقي از جمله جابجايي استاتيكي، تنش هاي خمشي و سفتي فنر مطابق با استاندارد SAE جهت بدست آوردن مشخصات هندسي و ابعادي لايه هاي فنر انجام شد. پس از انجام محاسبات، مجموعه كامل فنر به كمك نرم افزار CATIA مدلسازي شد و در نهايت جهت معتبر سازي نتايج بدست آمده از مرحله طراحي، مدل ايجاد شده به كمك نرم افزار المان محدود ABAQUS شبيه سازي شد و نتايج بدست آمده از هر دو روش تحليلي و عددي مورد مقايسه و بررسي قرار گرفتند.
-
كليدواژه ها
1- اجزاء و المان هاي طراحي , 2-محاسبات و فرآيند طراحي , 3-شبيه سازي عددي و تفسير نتايج ,
-
لينک به اين مدرک :