-
شماره ركورد
4672
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
06 - 424 مكانيك
-
عنوان
كنترل و شبيه سازي موتور ميكروجت
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
مكانيك
-
سال فارغ التحصيلي
1392
-
استاد راهنما
مرتضي منتظري
-
موضوع ها
نحوه عملكرد و انواع موتور ميكروجت , روش شبيه سازي با نرم افزار GSP
-
نويسنده
محمدرضا انصاري پور
-
چكيده
در اين رساله با معرفي مباني تئوري موتور ميكروجت و نحوه عملكرد آن و سپس كاربردها و انواع موتورهاي ساخته شده مي پردازيم كه عصاره اي از آن به شرح زير است. موتور شامل 3 بخش اصلي كمپرسور، محفظه احتراق و توربين است كه كمپرسور گريز از مركز داراي دو بخش است. بخش نخست يك صفحهي پرهي چرخشي يا چرخ كمپرسور است كه به آن چرخ پره نيز ميگويند و بخش دوم يك مجراي واگرا يا پخشكن ميباشد. پس از اين كه جريان هوا از راه دهانهي ورودي موتور وارد كمپرسور ميشود، نخست وارد چرخ پره ميشود. با گذشتن جريان هوا از چرخ پره سرعت افزايش خواهد يافت. سپس جريان هوا وارد پخشكن ميشود و در خروجي مجرا سرعت جريان تبديل به فشار خواهد شد. جريان پرفشار خروجي از كمپرسور وارد محفظهي احتراق شده و با سوخت پاشيده شده توسط سيستم سوخترسان تركيب ميشود. انرژي آزاد شدهي سوخت باعث افزايش انرژي و دماي جريان گازهاي حاصل از احتراق خواهد شد. سپس اين جريان داغ و پرفشار وارد توربين تكمرحلهاي خواهد شد. توربين نيز شامل يك بخش پرهاي ثابت به نام پرههاي راهنماي شيپورهاي و يك بخش پرهاي گرد به نام چرخ توربين است. با گذشتن جريان هواي داغ و پرانرژي از توربين بخشي از آنتالپي جريان تبديل به كار شده و چرخ پرهي كمپرسور را ميچرخاند. انرژي باقيمانده در جريان هوا نيز با گذر از يك شيپورهي خروجي همگرا تبديل به سرعت ميشود به گونهاي كه جريان هوا موتور را با سرعت زياد ترك ميكند. اختلاف سرعت جريان ورودي و خروجي از موتور نيز نيروي پيشران را توليد ميكند.
سپس با شبيه سازي يك نمونه موتور ميكروجت در نرم افزار GSP در نقطه طراحي به بررسي عملكرد موتور در حالت Off design برون طراحي با تغييرات شرايط آب و هوايي و پروازي و مصرف سوخت مي پردازيم.
-
كليدواژه ها
نحوه عملكرد و انواع موتور ميكروجت , روش شبيه سازي با نرم افزار GSP
-
لينک به اين مدرک :