-
شماره ركورد
4690
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
44-18خودرو
-
عنوان
بررسي عددي و آزمايشگاهي اثر بالك بر روي نيروي وارد بر چرخ ها
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
خودرو
-
سال فارغ التحصيلي
آبان 1392
-
استاد راهنما
آقاي دكتر خلخالي
-
موضوع ها
1-- تاريخچه ومفاهيم كلي آيروديناميك خودرو , 2- حل عددي و آزمايشگاهي
-
نويسنده
سروش صنعت خاني
-
چكيده
در پروژه حاضر با شبيه سازي عددي جريان حول بالك عقب يك خودروي سواري، نيروهاي آيروديناميكي وارد بر خودرو در شرايط پايا مورد بررسي قرار گرفته است. يكي از مهمترين دلايل انتخاب پارامترهاي مورد بررسي در اين پروژه، فهم چگونگي عملكرد بالك عقب در سرعتهاي مختلف و ميزان اثرگذاري استفاده از اين وسيله به منظور تحليل هاي كنترلي و مدلسازي كنترلرهاي گوناگون براي آن بوده است. هرچند در اين پروژه بحث ديناميك خودرو مورد بررسي قرار نگرفته است ولي مقدمات انجام كارهاي آتي در اين زمينه فراهم شده است. در بررسي حاضر براي مدلسازي و شبكه بندي از نرم افزار Ansys و براي حل عددي از نرم افزار FLUENT استفاده شده است و مدل تلاطمي k-ω (SST) انتخاب شده است. خودروي سمند با صرف نظر ازجزئياتي بصورت سه بعدي مدلسازي شده است. حل عددي در سه بعد در حالت پايا انجام شده است و سپس با نتايج بدست آمده از تست تونل باد كه در همين پروژه انجام شده است مقايسه شده است. نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه بكارگيري بالك عقب با تقريباً ثابت نگاه داشتن نيروي وارد بر چرخ هاي جلو از طرف زمين، ميزان نيروي وارد بر چرخ هاي عقب را تا حد زيادي افزايش مي دهد كه سبب افزايش پايداري و كنترل پذيري خودرو خصوصاً در سرعتهاي بالا مي گردد. البته ميزان ضريب پسا را اندكي افزايش مي دهد كه اين موضوع با بكارگيري روشهايي قابل كنترل مي باشد. همچنين با تعريف يك عدد بدون بعد بهينه ترين زاويه بالك را در هر سرعت بدست آورده ايم.
-
كليدواژه ها
1-- تاريخچه ومفاهيم كلي آيروديناميك خودرو , 2- حل عددي و آزمايشگاهي ,
-
لينک به اين مدرک :