چكيده
ايده تعادل تكاملي و نظريه بازي هاي تكاملي براي مدل كردن موقعيتهايي تعريف ميشود كه در ان عملكرد بازيكنان توسط نيرو هاي تكامل تعيين ميشود . ما بحث را به يك مورد ساده محدود ميكنيم كه در ان اعضاي گروهي از موجودات زنده ( حيوانات ،انسان ها و...) با يكديگر به طور دو به دو در تعامل هستند. در هر بازي هر موجود زنده اقدام به يك عمل از مجموعه استراتژي هايش ميكند. موجودات زنده اگاهانه اعمال را انتخاب نميكنند بلكه انها شيوه هاي رفتاري را از پيشينيان خود به ارث ميبرند يا با جهش در مقابل آن ها رفتار ميكنند. ما فرض ميكنيم كه تابعي با نام u وجود دارد كه توانايي زنده ماندن و پايداري هر موجود را اندازه گيري ميكند. اگر موجود زندهاي از جمعيت b باشد و هنگام مواجهه با جمعيت مخالفان خود عملكردa را انجام دهد سپس توانايي ان براي زنده ماندن با انتظار U(b, a)اندازه گيري ميشود. مفهوم تعادل براي گرفتن يك حالت پايدار طراحي شده است كه در ان همه موجودات زنده اين عمل را انجام ميدهند و هيچ جهشيافتهاي نميتواند به جمعييت حمله كند.يعني U(b , b) بيشتر از U(b, a) ميباشد. همچنين با استفاده از بازي هاي تكرارشونده ميتوان رفتار افراد را در فضاي رقابتي در طي زمان پيش بيني كرد كه تنها ابزار رياضي موجود براي اين كار نظريه ي بازي هاست.