با گسترش روزافزون جوامع تحصيلي و رشد جمعيت دانشجويان، احساس نياز به فضايي كه آنها را براي ورود به جامعه و تنظيمات پيچيده و مبهم آن آماده ميكند بيش از پيش احساس ميشود.اين موضوع در مورد دانشجوياني كه در جست و جوي فرصت هاي بهتر و زندگي مناسب تر، مهاجرت به كشورهاي ديگر را براي تحصيل انتخاب ميكنند بيشتر معضلات خودش را نشان ميدهد. آمستردام، دوازدهمين شهر برتر جهان از نظر "كيفيت زندگي"، يكي از همين شهرهاست. در حالي كه دانشجويان تحصيلات خود را در خارج از كشور دنبال مي كنند ، در محيط هاي اجتماعي با مسائل زيادي روبرو مي شوند. سازگاري با روش جديد زندگي مي تواند طاقت فرسا شود ، زيرا غالباً با آنچه شخص در تمام زندگي خود مشخص كرده متفاوت است. آنان كه راهي براي شبكه سازي و ادغام درست در بين مردم محلي را ندارند ، آسيب پذير ترند. هدف طراحي يك مركز اجتماعي فرهنگي، براي 100 دانشجوي بين المللي (سن 19-35) است كه فضايي تسهيل بخش در روند ورود به جامعه شهري باشد. از نظر روش شناسي پايان نامه پيش رو با زبان كيفي استراتژي استدلال منطقي و با تكنيك هاي مطالعات اسنادي و مشاهده انجام شده است. دستاوردهاي اين تحقيق بينشي را ايجاد كرده كه قدم رو به جلويي در ابعاد مورد احتياج در بحث مراكز اجتماعي و فرهنگي،فضاهاي كار اشتراكي و استارتاپ ها، تعامل سازنده گروه هاي اقليت دانشجويان بين المللي با اكثريت شهروندان محلي، حفظ هويت دانشجوي مهاجر در عين تعلق به جامعه و درآمد زايي و اسقلال آنها باشد.
كليدواژه ها
مركز اجتماعي , مركز فرهنگي , فضاي كار اشتراكي , دانشجويان بين المللي , تعامل , مكان سازي , طراحي شهروند محور , بهره وري