-
شماره ركورد
7526
-
پديد آورنده
سهيل مصباح
-
عنوان
بررسي تاثير اتصال بندر چابهار به شبكه ريلي كشور در سهم بازار حمل و نقل ريلي بار
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
مهندسي حمل و نقل ريلي
-
سال فارغ التحصيلي
1400
-
استاد راهنما
دكتر حميد رضا احدي
-
استاد مشاور
دكتر حميد رضا احدي
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سهيل مصباح
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/08/16
-
دانشكده
علم و صنعت
-
عنوان به انگليسي
Investigating the effect of connecting Chabahar port to the country's railway network in Rail freight market share
-
چكيده
بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران ، سالهاست مورد توجه دولت و فعالان بخش حمل و
نقل كشور قرار گرفته است ، اما تا كنون نتواسته است سهم واقعي خود را در حمل و نقل بار بدست
آورد. بندر چابهار با توجه به استعداد جغرافيايي خود ميتواند نقش بندر هاب منطقه ي خاورميانه
را بازي نمايد . يكي از دلايل اصلي سهم پايين چابهار در حمل و نقل بار در منطقه ، عدم اتصال
بندر چابهار به شبكه ريلي كشور ميباشد . در شرايط فعلي و با توجه به عدم توسعه ي زيرساخت
هاي پسكرانه ي بندر چابهار ، بندر جبل علي امارات نقش بندر هاب منطقه ي خليج فارس را بازي
ميكند، چرا كه از نظر امكانات، عمليات بندري و زيرساخت هاي پس كرانه از بنادر جنوبي ايران
شرايط بهتري دارد . اين در حالي است كه بندر جبل علي امارات هيچگونه استعداد ممتازي نسبت
به بنادر جنوبي ايران ندارد .
در اين پايان نامه با استفاده از روش تحليل اقتصادي به بررسي تاثير اتصال بندر چابهار به شبكه
ريلي كشور در سهم راه آهن از حمل بار زميني پرداخته شده است .
پيش بيني ميشود با اتصال بندر چابهار به شبكه ريلي كشور در افق 5 ساله ، درآمد راه آهن ايران
از حمل بار 10 درصد و از نظر تناژ 14 درصد افزايش يابد . همچنين با توسعه و اتصال چابهار به
شبكه ريلي كشور قسمتي از هزينه هاي اضافي حمل و نقل و تجارت ايران با ساير كشور ها كاهش
خواهد يافت .در انتها توسعه و اتصال چابهار به شبكه ريلي منجر به توسعه اقتصادي و ايجاد امنيت
در منطقه ي جنوب شرقي ايران خواهد شد
-
كليدواژه ها
چابهار , ريلي , باري
-
لينک به اين مدرک :