-
شماره ركورد
8158
-
پديد آورنده
حسين رنجبر
-
عنوان
بازيابي حرارتي موتور احتراق داخلي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك
-
سال فارغ التحصيلي
1401
-
استاد راهنما
دكتر محمد حسن شجاعي فرد
-
استاد مشاور
-
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حسين رنجبر
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/08/16
-
دانشكده
مكانيك
-
عنوان به انگليسي
heat recovery of internal combustion engine
-
چكيده
با توجه به بازدهي پايين موتورهاي احتراق داخلي بازيابي حرارت اتلافي آنها از اهميت ويژهاي برخوردار است. همچنين اين بازيابي حرارتي در كاهش استفاده از سوختهاي فسيلي و كاهش اثر گازهاي گلخانهاي نيز اثرگذار است. در اينجا ما دو روش TEG و ORC كه روشهاي مؤثري براي بازيابي حرارتي بودند را بررسي كرديم و باتوجهبه اينكه در روش TEG امكان استفاده آن در ظرفيتهاي بالا وجود ندارد و همچنين مجاورت منبع گرم و سرد در اين روش از روش ORC براي بازيابي حرارتي و مدلسازي استفاده كردهايم. همچنين براي بررسي سيكل رانكين از سيكل ايدهآل ترموديناميكي استفاده كرديم در اين روش ارزيابي ابتدا بايد يك سيكل ترموديناميكي ايدهآل تعريف شود و نسبت بازده سيكل واقعي به سيكل ايدهآل براي ارزيابي عملكرد آن محاسبه شود. يك چرخه ترموديناميكي ايدهآل مبتني بر منبع گرما (Hi-Cycle) بهعنوان جايگزيني براي چرخه كارنو، تحت منابع حرارتي چندگانه و با ظرفيت حرارتي محدود ارائه ميشود. ما در اينجا از نمودار t-q براي مقايسه اشكال مختلف سيكل ORC استفاده كرديم كه در مقايسه با نمودار دما - آنتروپي (t-s) كه به طور گسترده در تحقيقات قبلي مورداستفاده قرار گرفته است، قادر است كيفيت انرژي منابع گرماي اتلافي مختلف و همچنين كميت انرژي را نشان دهد؛ بنابراين، دومي براي تجزيهوتحليل در چرخه Rankine در زمينه ICE-WHR مناسبتر است. و سيكل رانكين همراه با بازياب مياني براي مدلسازي بهينهتر انتخاب شد. سيال كاري انتخاب شده براي سيكل مدلسازي شده سيال اتانول است و همچنين اندازه بويلر و كندانسور در سيكل بهينهسازيشده است. باتوجهبه شرايطي محيطي (دما و دبي گاز خروجي) سيكل مدلسازي شده به ما w 1300.36 كار خروجي ميدهد و باتوجهبه كار موردنياز پمپ كه w 31.5194 است كه در نتيجه كار خالص خروجي ما w1268.8406 است (kw1.268). وزن كل سيكل مدلسازي شده 20 كيلوگرم است و باتوجهبه اينكه اين افزايش وزن مقدار قابلتوجهي براي كاهش كارايي و راندمان خودرو بهحساب نميآيد و همچنين تأثير بسزايي در افزايش سوخت خودرو ندارد (اين افزايش وزن در خودرو هاي سبك تقريباً 0.08 ليتر در 100 كيلومتر افزايش سوخت دارد) استفاده از سيكل كارآمد و مفيد است. البته بايد جنبههاي اقتصادي موضوع هم بررسي شود.
-
لينک به اين مدرک :