-
شماره ركورد
9123
-
پديد آورنده
مهتا محبوبي اشبلا
-
عنوان
اثر استروپ و زبان: مقايسه زمان پاسخدهي و دقت در حافظه كلمات رنگي در دو زبان فارسي و انگليسي.
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك
-
سال فارغ التحصيلي
1399
-
استاد راهنما
جناب آقاي دكتر بيگ زاده
-
استاد مشاور
-
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهتا محبوبي اشبلا
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/04/23
-
دانشكده
مهندسي مكانيك
-
عنوان به انگليسي
The visual short-term memory in the face of concepts and colors in both Farsi and English languages
-
چكيده
اين پ وهش به بررسي تأثيرات استروپ و زبان بر زمان پاسخدهي و دقت در حافظه كوتاهمدت بصري در دو
زبان فارسي و انگليسي ميپردازد. هدف از اين مطالعه، كشف تفاوتهاي شناختي ناشي از دوزبانگي و چگونگي
تأثير آن بر عملكرد حافظهكاري و شناخت بصري است. اين تحقيق در قالب آزمايشهاي تجربي طراحي شده
است كه در آنها شركتكنندگان وظايف استروپ رنگ-كلمه را به دو زبان فارسي و انگليسي انجام دادهاند.
پيشينه نظري تحقيق نشان ميدهد كه اثر استروپ، كه به تأخير در زمان پاسخدهي به دليل تداخل اطالعات
غيرمرتبط اطالق ميشود، ميتواند اطالعات ارزشمندي درباره نحوه پردازش اطالعات در مغز ارائه دهد. در اين
تحقيق، وظايف استروپ به گونهاي طراحي شدهاند كه شركتكنندگان بايد رنگ كلمات نوشتهشده را بدون
توجه به معناي آنها شناسايي كنند. اين وظايف در دو زبان فارسي و انگليسي انجام شده است تا تأثير زبان
بر حافظه كوتاهمدت بصري مورد بررسي قرار گيرد.
روش تحقيق شامل دو بخش اصلي است: بخش اول به بررسي زمان پاسخدهي و دقت شركتكنندگان در
شناسايي رنگ كلمات در هر دو زبان ميپردازد. بخش دوم شامل تحليل دادهها و بررسي تأثيرات احتمالي
زبان و استروپ بر عملكرد حافظهكاري بصري است. نتايج نشان ميدهد كه شركتكنندگان در وظايف استروپ
زبان دوم )انگليسي( نسبت به زبان مادري )فارسي( زمان پاسخدهي بيشتري غالبا چه در مواجهه در مفهوم
واژگان و چه در مواجهه با رنگ كلمات داشته و دقت كمتري از خود نشان دادهاند. البته الزم به ذكر است كه
حاالت استرنايي نيز مشاهده شده كه به صورت مفصل به توضيح و تفسير آنها در فصل نتايج پرداخته ميشود.
بحث و تحليل نتايج حاكي از آن است كه تفاوتهاي زباني نقش مهمي در فرآيندهاي شناختي و حافظهكاري
بصري دارند. اين تحقيق نشان ميدهد كه دوزبانگي ميتواند باعث افزايش بار شناختي و كاهش دقت و سرعت
در پردازش اطالعات شود. همچنين تمركز بر مفهوم يك مسئله صرف نظر از وي گيهاي بصري ديگر آن
ميتواند بسيار در پردازش و به خاطر سپردن اطالعات كمك كننده عمل كند. يافتههاي اين پ وهش ميتواند
در زمينههاي مختلفي از جمله آموزش زبان، روانشناسي شناختي و باليني مورد استفاده قرار گيرد.
-
كليدواژه ها
حافظهكاري بصري , حافظه بصري كوتاه مدت , اثر استروپ , زمان پاسخدهي , ويژگي
-
لينک به اين مدرک :