-
شماره ركورد
9655
-
پديد آورنده
زهرا ايرانزاده
-
عنوان
سه طرح، سه فرهنگ_مهدكودك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري
-
سال فارغ التحصيلي
1403
-
استاد راهنما
استاد سمانه تقدير
-
استاد مشاور
دكتر عباس يزدانفر
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
زهرا ايرانزاده
-
تاريخ ورود اطلاعات
1404/02/04
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
عنوان به انگليسي
Three Cultures , Three Designs_Kindergarten
-
چكيده
اين پژوهش با تمركز بر طراحي مهدكودك در تهران، به بررسي تأثيرات معماري بر رشد ذهني، جسمي و اجتماعي كودكان ميپردازد. در طراحي اين فضا، علاوه بر عملكرد آموزشي، جنبههاي روانشناسي محيط و ارتباط كودك با عناصر طبيعي مورد توجه قرار گرفته است. به دليل اقليم گرم و خشك تهران، بهرهگيري از نور طبيعي، سايهاندازي مناسب، و تهويهي طبيعي از جمله اصول اساسي در طراحي اين مهدكودك محسوب ميشوند. استفاده از فرمهاي انعطافپذير و چيدمان فضاها به گونهاي است كه كودكان در تعامل با محيط احساس آزادي، امنيت و خلاقيت بيشتري داشته باشند. يكي از ايدههاي كليدي اين پروژه، ايجاد مسير ارتباطي روان و ايمن از سطح زمين به سقف سبز مجموعه است. در اين طراحي، رمپهايي با متريال طبيعي و فرم توپوگرافيك به شكلي هماهنگ با محيط ايجاد شدهاند تا كودكان بتوانند به طبقات بالاتر و حتي به روف گاردن مهدكودك دسترسي داشته باشند. اين مسير كه به عنوان راه اصلي حركت طراحي شده، ضمن ايمنسازي براي كودكان، تجربهاي تعاملي و پويا از حركت در فضا فراهم ميكند. علاوه بر رمپ، پلههايي نيز براي دسترسي سريعتر تعبيه شدهاند تا امكان انتخاب مسير حركت وجود داشته باشد و تنوع فضايي حفظ شود. اين پروژه علاوه بر تأمين نيازهاي عملكردي، تلاش دارد محيطي را فراهم كند كه كودكان بتوانند از طريق تجربه، بازي و تعامل با محيط، مهارتهاي شناختي و اجتماعي خود را توسعه دهند. طراحي داخلي فضاها بر اساس مقياسهاي انساني كودك انجام شده و انتخاب متريالهاي مناسب، به افزايش كيفيت محيط كمك كرده است. همچنين تلفيق معماري ايراني با عناصر مدرن آموزشي، موجب شده تا اين فضا هويتي منحصربهفرد داشته باشد كه همزمان با نيازهاي معاصر همخواني داشته باشد. در اين پژوهش، نقش فضاهاي باز در تعاملات اجتماعي كودكان و تأثير طراحي بر رفتارهاي فردي و گروهي آنها مورد بررسي قرار گرفته است. ايجاد فضاهايي كه امكان تغيير و انعطافپذيري داشته باشند، زمينهساز يادگيري تجربي بوده و موجب افزايش تعاملات اجتماعي كودكان خواهد شد. اين پاياننامه در نهايت، چارچوبي را براي طراحي محيطهاي آموزشي كودكمحور ارائه داده و معيارهاي كليدي را در راستاي ايجاد فضاهاي يادگيري مؤثر و پايدار مورد تحليل قرار داده است.اين پاياننامه در نهايت، چارچوبي را براي طراحي محيطهاي آموزشي كودكمحور ارائه داده و معيارهاي كليدي را در راستاي ايجاد فضاهاي يادگيري مؤثر و پايدار مورد تحليل قرار داده است.
-
كليدواژه ها
رنگهاي زنده , استفاده از نور طبيعي , تعامل كودك و طبيعت , طراحي فضاهاي آموزشي , معماري كودكمحور
-
لينک به اين مدرک :