-
شماره ركورد
9661
-
پديد آورنده
حانيه اخوان
-
عنوان
طراحي مركز هنري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري
-
سال فارغ التحصيلي
1403
-
استاد راهنما
دكتر عباس تركاشوند
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حانيه اخوان
-
تاريخ ورود اطلاعات
1404/02/09
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
عنوان به انگليسي
Design of an art center
-
چكيده
با توجه به گسترش نقش هنر در جوامع امروزي و افزايش نياز به فضاهاي آموزشي و فرهنگي در بستر شهري، طراحي مراكز هنري بهعنوان نهادهايي چندمنظوره كه هم آموزش و هم ترويج فرهنگ را در بر ميگيرند، اهميت فزايندهاي يافته است. اين مراكز با فراهم كردن بستري براي بيان خلاقانه، تبادل ايدهها و ارتقاء سطح كيفي زندگي شهري، به عنصري كليدي در پويايي فرهنگي شهرها تبديل شدهاند. پروژه حاضر به طراحي يك مركز هنري در منطقه 3 تهران ميپردازد كه با استفاده از الگوي طراحي مدولار تكرارشونده، به دنبال خلق فضايي خلاقانه و پاسخگو به نيازهاي متنوع آموزشي، فرهنگي و اجتماعي است. سايت پروژه در خيابان اسلاميه غربي واقع شده و با مساحتي حدود 3900 مترمربع، داراي ابعادي برابر با 60 متر در 65 متر است. موقعيت مكاني پروژه، آن را در يكي از نواحي مركزي و پرتردد شهر تهران قرار داده كه با نزديكي به محورهاي اصلي ترافيكي، ايستگاههاي مترو و خطوط اتوبوسراني، دسترسي مطلوبي براي كاربران فراهم ميآورد. نزديكي به بوستان خليج فارس نيز بر جذابيت محيطي سايت افزوده و بستري براي پيوند ميان فضاي سبز شهري و فعاليتهاي هنري ايجاد كرده است. طراحي اين مركز بر پايهي سيستم مدولار تكرارشونده انجام شده است. اين مدولها، كه در يك الگوي منظم و سازمانيافته تكرار ميشوند، بهطور هوشمندانه به تقسيمبندي و سازماندهي فضاهاي داخلي كمك كرده و موجب بهبود و انسجام پروژه مي شود. از طريق اين الگو، فضاهايي براي آموزش هنر در زمينههاي گرافيك، طراحي، نقاشي، مجسمهسازي، معماري و صنايع دستي تعريف شدهاند كه در عين كارايي، از لحاظ بصري نيز واجد كيفيت هستند. چينش منظم و متناسب فضاها، ضمن تفكيك عملكردها، ارتباط عملكردي ميان آنها را نيز حفظ كرده است. فضاهاي آموزشي در كنار گالريها، فضاهاي مكث و كارگاههاي هنري، در قالب يك تركيب يكپارچه شكل گرفتهاند. استفاده از خطوط ساده و رنگهاي خنثي در طراحي، فضاهايي آرام و متمركز براي خلاقيت هنرجويان ايجاد كرده است. در اين راستا، توجه ويژهاي به نحوهي دريافت نور طبيعي در طول روز شده است و چيدمان فضاها به گونهاي تنظيم شده كه بيشترين بهرهبرداري از نورگيرهاي سقفي و جانبي فراهم شود. در طراحي نماي پروژه، از المانهايي نظير تيرهاي چوبي استفاده شده است كه بهصورت محدود و هدفمند در برخي بخشها بهكار رفتهاند. اين عنصر، ضمن ايجاد تنوع بصري و لطافت در زبان معماري بنا، با ساير مصالح و اجزاي نما تركيب شده تا هويتي متناسب با كاربري فرهنگي مجموعه ايجاد كند. فضاهاي باز و نيمهباز در ميان مدولها، ضمن ارتقاء كيفيت فضايي، امكان تعامل، مكث و گفتوگو را براي كاربران فراهم كردهاند و به مركز، بعد اجتماعي و فرهنگي قابل توجهي بخشيدهاند. اين فضاها با ايجاد پيوندي طبيعي بين داخل و بيرون، حضور كاربران را در محيط تشويق كرده و ارتباطي زنده ميان افراد و فضا برقرار ميكنند، به گونهاي كه فضايي مناسب براي استراحت، مكث و گفتگو فراهم مي آيد. مركز هنري طراحيشده، مجموعهاي از فضاهاي آموزشي و فرهنگي را در بر ميگيرد كه با هدف ايجاد تعادل ميان كاركرد آموزشي، الهامبخشي بصري و تعامل اجتماعي طراحي شدهاند. طراحي مسيرهاي حركتي در اين مجموعه بهگونهاي صورت گرفته كه گردش روان كاربران را ممكن ساخته و در عين حال گرههاي فضايي مشخصي براي تجمع، مكث يا ارتباط غيررسمي در نظر گرفته شده است. با توجه به نياز روزافزون شهر تهران به فضاهايي با كيفيت براي آموزش و ترويج هنر، اين مركز هنري ميتواند بهعنوان الگويي در طراحي مراكز خلاق فرهنگي عمل كند. توجه به مقياس انساني، هماهنگي با بافت شهري پيرامون، سازماندهي عملكردي منسجم و توجه به كيفيت فضايي، از جمله ويژگيهاي اصلي اين پروژه به شمار ميرود. همچنين، تاكيد بر حضور فضاهاي آموزشي تخصصي، امكان جذب طيف وسيعي از مخاطبان را فراهم ميآورد؛ از هنرجويان مبتدي تا اساتيد و هنرمندان حرفهاي. در مجموع، اين پروژه با تكيه بر يك الگوي طراحي ساده اما منسجم، در تلاش است تا تجربهاي متفاوت از فضاي آموزشي و فرهنگي در بستر شهري تهران ارائه دهد؛ فضايي كه نهتنها مكاني براي يادگيري هنر، بلكه بستري براي رشد خلاقيت، تعاملات انساني و ترويج فرهنگ هنري در جامعه باشد.
-
كليدواژه ها
مركز هنري، طراحي مدولار، فضاي آموزشي، كارگاههاي هنري، نور طبيعي، سازماندهي فضايي، تعامل اجتماعي
-
لينک به اين مدرک :