-
شماره ركورد
10125
-
عنوان
بررسي مقايسه اي آيين نامه هاي طرح هندسه ي راه آهن با تكيه بر بهينه سازي معيارها
-
سال تحصيل
1398
-
استاد راهنما
سيد جواد ميرمحمد صادقي
-
چکيده
در اكثر كشورهاي توسعه يافته در دنيا خطوط ريلي بر اساس چهار عامل سرعت، سازه، بار و نوع ناوگان طراحي ميگردند و بر همين اساس، آيين نامه ها و استانداردهاي مختلفي براي رسيدن به يك طراحي جامع و كامل بر مبناي اين چهار عامل تدوين گرديده است. آيين نامه ها و دستور العملها در دنيا بر اساس پيشرفت علم و فناوري در طراحي خطوط ريلي در دوره هاي زماني كوتاه توسط كميته هاي علمي مورد بازنگري يا توسعه قرار ميگيرند تا بتوانند جوابگوي نيازهاي مرتبط با طراحي خطوط ريلي باشند. با توجه به آنكه سابقه تدوين آيين نامه هاي راه آهن در ايران نسبتاّ كوتاه است ميزان توانايي آن ها در پاسخگويي به تمام نيازهاي فني در ساخت راه آهن سنجيده نشده است؛ از اين رو مقايسه آيين نامه هاي ايران با استانداردهاي خارجي موجود ميتواند اطلاعات مفيدي در خصوص شناخت جايگاه و ميزان كفايت آنها ارائه كند. با توجه به عنوان اين مطالعه ، پس از معرفي پارامترهاي حائز اهميت در هندسه خطوط ريلي و مرور بر ادبيات موضوع، آيين نامه طرح هندسي موجود در كشورهاي ايران، سوئد و آلمان و آييننامه هاي CEN و TSI معرفي و بررسي شده اند. همچنين پروژه هاي انجام شده در فرانسه و ژاپن نيز مورد بررسي قرار گرفته اند . علت انتخاب اين كشورها، شباهت ناوگان مورد استفاده بود و لذا بررسي ناوگان حمل و نقل در اين مبحث نميگنجد . با مقايسه اين آيين نامه ها، ميتوان تمايل به سهلگيري در اجراي پارامترهاي هندسي خطوط جديد را استنتاج كرد و علت برخي سختگيري ها در آيين نامه هاي ايران را در نظر نگرفتن قطارهايي با فناوريهاي تازه عنوان كرد، تا جايي كه در آيين نامه هاي ايران صحبتي از قطارهاي كج شونده به ميان نيامده، حال آنكه ديگر آيين نامه ها اين نوع قطارها را از ديگر انواع قطارها مجزا در نظر گرفته اند. در نهايت براي بهينه سازي معيارها ، ابتدا بايد تابع هدف تعيين گردد. به اين معني كه هدف، بهينه سازي معيارها به منظور افزايش راحتي سفر است يا براي كاهش هزينه، بهينه سازي ابعادي صورت ميگيرد؛ و يا براي به حداقل رساندن زمان و هزينه ي ساخت، ترميم و نگهداري فرآيند بهينه سازي انجام ميشود. با توجه به مطالعات موجود تعيين يك پارامتر به عنوان تنها پارامتر مؤثر يا وزن دار كردن معيارها صحيح نيست و تنها با تركيب پارامترهاست كه ميتوان تغييرات معناداري ايجاد كرد.
-
نام دانشجو
مهدي سليماني فر
-
تاريخ ارائه
12/5/2020 12:00:00 AM
-
متن كامل
73135
-
پديد آورنده
مهدي سليماني فر
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/09/11
-
عنوان به انگليسي
Comparative study of geometric design regulations of Railways based on standard optimization
-
كليدواژه هاي فارسي
طرح هندسي , آيين نامه , بهينه سازي , استاندارد , خطوط سريع السير , معيارهاي طراحي
-
كليدواژه هاي لاتين
geometric design , regulation , Optimization , Standard , High speed tracks , design criteria
-
لينک به اين مدرک :