چکيده
باتوجهبه فرصت¬هاي ايجاد شده توسط كلان¬داده¬ها و همچنين روش¬هاي هوش مصنوعي، در سال¬هاي اخير رويكردهاي داده¬محور در زمينه بازاريابي توجه قابل¬توجهي داشته¬اند. در راستاي منطق چيرگي خدمات در زمينه بازاريابي، هم آفريني ارزش به همراه مشتريان يك ضرورت اصلي براي تحقق رويكردهاي جديد بازاريابي است. اگرچه مطالعات قبلي روش¬هاي مختلفي را براي توسعه ارزش پيشنهادي پويا و مشتري-محور ارائه دادهاند، اما ديدگاه جامعي در مورد رويكردهاي داده¬محور وجود ندارد كه بتواند در اين زمينه استفاده شود. هدف اصلي اين پژوهش بررسي رويكردهاي داده¬مبنا، مفاهيم و حوزههاي عملي ميباشد كه براي ارائه ارزش پيشنهادي مشتريمحور مورداستفاده قرار مي¬گيرند تا اكوسيستم¬هاي خدمات را قادر به هم آفريني ارزش با مشتريان كنند. دز اين راستا، مرور ادبيات سيستماتيك انجام شده است. بر اساس شواهد مربوطه كه از 124 مقاله استخراج شده است، رويكردها، مفاهيم اصلي و حوزه¬هاي اصلي عملي ارزش پيشنهادي مشتري¬محور در زمينه بازاريابي خدمت مبنا شرح داده شده است.