-
شماره ركورد
11858
-
عنوان
بررسي ادبيات فني در زمينه¬ي مدل¬هاي اقتصادي مديريت تعمير و نگهداري زيرساخت¬هاي ريلي در يك دهه اخير
-
سال تحصيل
1399
-
استاد راهنما
دكترسعيدرضا مساح - دكتر سعيد محمد زاده
-
چکيده
سيستم حمل و نقل ريلي نقش مهم و حياتي در توسعه اقتصاد كشورها دارد. اين سيستم در طول زمان بر اساس شرايط بهرهبرداري و شرايط آب و هوايي فرسوده مي شود و نياز به تعمير و نگهداري دارد. در صورت كم توجهي ˛ به اين تغييرات ايمني و تردد قطارها به خطر ميافتد˛ لذا براي نگهداري خط در سطح كيفي مناسب ناچار به تعمير و نگهداري خط خواهيم بود. اين عمليات سهم بزرگي از هزينههاي راهآهن در هر كشوري از جهان را به خود اختصاص مي دهد.
يكي از اهداف اين عمليات˛ نگهداري خطوط در وضعيت قابل قبول و جلوگيري از انحراف بيش از حد آنها نسبت به وضعيت مطلوب است. در راه آهن سامانه مديريت تعمير و نگهداري خط آهن جهت بهينه كردن فعاليت ها وكاهش هزينههاي مرتبط با آن ها مطالعه و پياده سازي شده است. چنين سامانههايي براي پيش بيني وضعيت آتي خرابي ها˛ تكنيك هاي مختلفي استفاده كردهاند. انتخاب بهترين سياست تعمير و نگهداري هدف اين سامانه ها است.
هر تكنولوژي كه با فرآيند تعمير و نگهداري در ارتباط باشد و به دنبال راهي به منظور بهينه كردن هزينه هاي ناشي از آن و زمان مربوطه و افزايش ظرفيت و ايمني در آن تكنولوژي است. خطوط راه آهن نيز از اين قاعده مستثنا نبوده و توسعه سامانه هاي تعمير و نگهداري نيز در اين راستا بوده است. ايجاد هر سامانه تصميم گيري تعمير و نگهداري مستلزم در اختيار داشتن يك پايگاه داده جامع است اين بانك اطلاعاتي مي تواند شامل اطلاعات خرابي ها ˛گزارش بازرسيها˛ سوابق تعمير و نگهداري و مدت زمان عمليات تعمير و نگهداري هزينه و نوع عمليات تعمير و نگهداري باشد هرچه اين بانك اطلاعاتي جامع تر باشد كارايي سيستم يا استفاده از آن افزايش مي يابد.
در اين پژوهش زمانبندي˛ برنامه ريزي˛ بهينه سازي تعمير و نگهداري خطوط راه آهن˛ تاثير سياست ها وتصميمات دولت بر افزايش يا كاهش هزينه هاي تعميرو نگهداري مورد مطالعه قرار گرفته است . در برنامه ريزي و مديريت تعميرو نگهداري زيرساخت هاي ريلي بايد˛ يك برنامه ي جامع پايه ريزي شود و معيار هاي زيادي مانند : زمان استراحت خدمه˛ قطار هاي پارك شده˛زمان مالكيت خط كه به پيمانكاران داده ميشود˛ ايمني و راحتي در سفر و... كه به تفضيل دراين پژوهش مورد بحث قرار گرفته است˛ بايد توجه شود . در اين پژوهش بيان شده كه شش سطح از مديريت را بايد براي مديريت جامع برنامه ريزي تعميرو نگهداري در نظر بگيريم كه اين شش سطح عبارتند از :
1. مديريت ميحطي مدير
2.مديريت اطلاعات
3.مديريت قرارداد ها
4.مديريت كيفيت
5.مديريت مالي
6.مديريت مالكيت مسير
كه هر شش بخش به تفضيل در اين پژوهش مورد بحث قرار گرفته شده است .
در اين پژوهش انواع مدل هاي اقتصادي كه براي مديريت برنامه يزي تعميرو نگهداري در كشور هاي مختلف استفاده شده بيان شده و در بخش آخر جدولي ارائه شده كه در آن انواع مدل هاي اقتصادي كه در مديريت تعميرو نگهداري زير ساخت هاي ريلي دركشور هاي مختلف استفاده شده و مقدار كاهش هزينه ها را به طور خلاصه بيان كرده است .
-
نام دانشجو
فاطمه كلانتري مزرعه نو
-
تاريخ ارائه
2/16/2022 12:00:00 AM
-
متن كامل
78196
-
پديد آورنده
فاطمه كلانتري مزرعه نو
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/12/10
-
عنوان به انگليسي
Review of technical literature in the field of economic models of railway infrastructure maintenance management in the last decade
-
كليدواژه هاي فارسي
بهينه سازي , برنامه ريزي , زمانبندي , هزينه عمليات تعميرو نگهداري
-
كليدواژه هاي لاتين
Optimization , planning , scheduling˛ , Maintenance operation cost
-
لينک به اين مدرک :