-
شماره ركورد
12370
-
عنوان
شناسايي و مقايسه انواع روش هاي آزمون برخط جهت ارزيابي آموزش الكترونيكي
-
سال تحصيل
1399
-
استاد راهنما
عليرضا علي احمدي جشفقاني
-
استاد مشاور
رحيم خاني زاد
-
چکيده
بدون ترديد آموزش در رشد و تعالي زندگي انسان و تحول حياتي او جايگاهي بيبديل دارد. انسان به كمك آموزش ميتواند توانايي ها و استعداد هاي خود را شكوفا كند و خود را براي روبرو شدن با اتفاقات مختلف زندگي آماده كند. با توجه به رشد سريع علوم و تكنولوژي نياز هست تا افراد در تمام طول عمر خود آموزش ببينند و دانش و مهارت جديد را كسب كنند. طي چند سال اخير و مخصوصا در دوره شيوع كرونا كه نميتوان مانند سابق به فعاليت هاي آموزشي پرداخت و كلاس ها را به صورت حضوري برگزار كرد، مراكز آموزشي بيشتر به سمت استفاده از سيستم هاي مديريت يادگيري رفته اند. آموزش و ارزيابي دو جزء اصلي سيستم هاي يادگيري به شمار ميروند. ما به كمك ابزار ها و سيستم هاي آموزشي فراگيران را تحت تعليم و تربيت قرار داده و مطالبي كه مورد نياز است را به آن ها آموزش ميدهيم و به كمك سيستم هاي ارزيابي پيشرفت فراگيران را اندازه گيري ميكنيم و بررسي ميكنيم كه آيا سيستم آموزشي ما به درستي كار ميكند و دانش آموران مطالب را به درستي متوجه ميشوند يا خبر.
لازم است در اين قسمت توجه كنيم كه دو واژه ارزيابي و ارزشيابي هر يك معني جداگانه اي دارند و هر يك به منظوري متفاوت بكار گرفته ميشوند. ارزيابي فرآيندي است كه براي بهبود كيفيت استفاده مي شود در حالي كه ارزشيابي فرايندي است كه براي قضاوت كيفيت مورد استفاده قرار مي گيرد. ارزيابي به منظور تجزيه و تحليل عملكرد فعلي فراگيران و به منظور بهبود عملكرد هاي فرد در آينده از طريق روشن شدن نقاط قوت عملكرد فعلي، تعيين پيشرفت هاي احتمالي و اجراي برنامه هاي عملياتي براي ايجاد آنها، كسب بينش و مواردي ديگر صورت ميگيرد. به طور معمول ارزيابي ها در طول دوره هاي آموزشي به منظور كمك به او و ارزشيابي ها در انتهاي دوره به منظور بررسي عملكرد فراگير مورد استفاده قرار ميگيرند. ارزشيابي خود يكي از 20 عامل اصلي است كه موفقيت تحصيلي يادگيرندگان را در معرض خطر قرار مي دهد و ميتواند سبب شود عزت نفس پايين فراگير پايين بيايد و سبب افسردگي او شود. فراگيراني كه به جاي خود-ارزيابي دائما در خود را در معرض خود ارزشيابي قرار ميدهند، فقط اشتباهات و شكست هاي خود را مي بينند و به نقاط قوت و رشد هاي تحصيلي خود بي توجه هستند.
تمركز اين پژوهش بر تفاوت هاي دو روش بيان شده نيست و هدف ما بررسي روش و ويژگي كليه آزمون ها با توجه ويژه به حالت هاي الكترونيكي است در نتيجه كلمه ارزيابي كه در طول متن پژوهش آمده است تفاوتي بين دو روش قائل نشده و اين كلمه ميتواند به هر يك از دو ارزيابي تكويني يا جمع بندي اشاره كند. پرنسكي معتقد است، سيستم آموزشي ما شكست خورده است و آموزش نسبت به تلويزيون و حتي نسبت به كار كردن هم خسته كننده تر شده است. در پاسخ به اين سؤال كه «چه كنيم تا آموزش ما براي فراگيران خسته كننده نباشد» بيان ميكند كه بايد رويكرد آموزشي خود را به رويكرد يادگيرنده-محور تغيير دهيم تا بدين صورت ترجيحات نسل ديجيتال را موردتوجه قرار دهيم.
بنابراين نياز است تا تغيراتي در سيستم آموزشي ايجاد كرده و آن را براي فراگير جذاب تر كنيم. يكي از چالش هاي يادگيري الكترونيكي، ايجاد محيطي درگيركننده و انگيزه بخش براي دانشجويان است و يكي از راهكارهاي رسيدن به اين هدف، استفاده از بازيوارسازي در آموزش و ارزيابي است. بازيوارسازي يا gamification كمك ميكند تا فرآيند آموزش براي فراگير جذاب تر شود و بازدهي افزايش پيدا كند. هدف بازيوارسازي در آموزش به حداكثر رساندن لذت يادگيري و تحريك و افزايش انگيزه فراگير براي تعامل است. به طور كلي بازيوارسازي فرآيندي است كه سعي ميكند عناصر بازي را در فعاليت ها و كار هايي كه ماهيت بازي ندارند به منظور جذاب كردن آن ها بكار بگيرد و كاربري كه تا پيش از آن علاقه اي به انجام آن فعاليت نداشت را به فعاليت مشغول كند.
همواره بايد قبل از طراحي يك سامانه آموزشي بازيوارسازي شده از مخاطبان، اهداف آموزشي، محيط آموزش و ... اطلاعات كافي داشت و در انتخاب و استفاده از عناصر بازيوارسازي محتاط عمل كرد و پيش از استفاده از هر عنصر، به نحوه پياده سازي و نتايجي كه حاصل ميكند اشراف اطلاعاتي كاملي داشت. تمام اين ها به اين خاطر است كه بعضي از گروه ها و عناصر بازيوارسازي با يكديگر در تضاد و تعارض هستند و ممكن است نتيجه استفاده از يك عنصر بازي بر روي افرادي با يك تيپ شخصيت خاص مثبت و بر روي گروهي ديگر منفي باشد و باعث خسته و كلافه شدن آن ها از سيستم شود و در نهايت باعث شود آن ها سيستم آموزشي را رها كنند.
-
نام دانشجو
عليرضا زماني
-
تاريخ ارائه
10/22/2022 12:00:00 AM
-
متن كامل
79846
-
پديد آورنده
عليرضا زماني
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/06/29
-
عنوان به انگليسي
Identification and comparison of online test methods to evaluate e-learning
-
كليدواژه هاي فارسي
بازيوارسازي , ارزيابي , ارزشيابي
-
كليدواژه هاي لاتين
gamification , assessment , evaluation
-
لينک به اين مدرک :