-
شماره ركورد
12504
-
عنوان
بررسي كمانش در خطوط بالاستي
-
سال تحصيل
1399
-
استاد راهنما
مرتضي اسماعيلي
-
استاد مشاور
مرتضي اسماعيلي
-
چکيده
از مسايل عمده موجود در خطوط با ريلهاي جوشكاري پيوسته، تأثير افزايش درجه حرارت و به تبع آن ايجاد نيروهـاي محـوري در ريل است كه ميتواند منجر به كمانش جانبي خـط شـود . با توجه به آن كه جابه جايي جانبي بيش از حد خط باعث خروج از خط قطار و خسارات زيادي ميشود، شناخت عوامل مؤثـر در پايداري جـانبي خـط بـه خصـوص از ديـدگاه اجـزاي روسـازي ضروري است تا طراح بر مبناي تأثير پارامترهاي مختلف، بتوانـد روشهاي مناسبي را براي طراحـي خطـوط جديـد و يـا اصـلاح خطوط موجود اتخاذ كند. رفتار واقعي پديده كمانش خط ريلي، اندركنش پيچيده در مدهاي قائم، جانبي و پيچشي را شامل مي شود كه در وقوع آن، عوامل مختلف محيطي، هندسي، بهره برداري و سازه اي دخيل اند. در تحقيق پيش رو به بررسي مسئله كمانش خطوط مستقيم و قوسي شكل پرداخته شده است و سهم اجزاي مختلف روسازي در جلوگيري از اين پديده بررسي مي شود. در فصل دوم مرور ادبيات فني به منظور بررسي تاثير سايز ريل ، مقاومت جانبي و طولي ،مقاومت پيچشي ، تاثير نوع تراورس و روش هاي تعمير و نگه داري به عنوان عاملي موثر برجلوگيري از جا به جايي جانبي با استفاده از روش هاي عددي و آزمايش هاي ميداني در خطوط مستقيم و قوسي شكل بررسي مي شود.از ميان پارامتر هاي ذكر شده ، تغيير در مشخصات هندسي بالاست بيشترين تاثير را مي تواند براي جلوگيري از اين پديده داشته باشد ، همچنين با توجه به اندركنش بالاست و تراورس و مقاومت اصطكاكي كه سطح زير تراورس و بالاست مي تواند تامين كند ، در قدم بعد تحقيقات زيادي در سالهاي اخير در زمينه ميزان تاثير تراورس در پديده كمانش انجام شده است و با عنايت به نتايج منتشر شده تراورس بتني ميتواند مقاومت جانبي بيشتري بري جلوگيري از كمانش تامبن نمايد.همچنين با توجه به اهميت موضوع و از نقطه نظر اقتصادي روش هايي براي افزايش مقاومت جانبي هر تراورس نيز بيان شده است ، لازم بذكر است تحقيقات كمي در زمينه كمانش در مسيرهاي قوسي انجام شده است لذا مي تواند موضوع تحقيقات آينده نيز باشدو بايد توجه شاياني به اين امر گردد بدين جهت به عنوان موضوع پايان كمانش در مسير هاي قوسي شكل اتخاذ مي گردد.
-
نام دانشجو
سمانه وجودي
-
تاريخ ارائه
11/21/2021 12:00:00 AM
-
متن كامل
80361
-
پديد آورنده
سمانه وجودي
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/07/23
-
عنوان به انگليسي
Investigation of Buckling in Ballasted Track
-
كليدواژه هاي فارسي
كمانش ، جابجايي جانبي ، خروج از خط ، بالاست
-
لينک به اين مدرک :