-
شماره ركورد
12879
-
عنوان
بررسي و مطالعه مدل هاي شناسايي و رتبه بندي افراد تاثيرگذار در رسانه هاي اجتماعي
-
سال تحصيل
1399
-
استاد راهنما
دكتر بابك اميري
-
چکيده
هدف از اين مطالعه بررسي مدل هاي شناسايي و رتبه بندي افراد موثر در شبكه هاي اجتماعي بوده است. يكي از دلايل اهميت شبكه هاي اجتماعي، حضور عوامل انساني در آن و وجود ارتباطات و تعاملات بين اين عوامل ميباشد. شبكههاي اجتماعي مملو از داده هاي توليد شده توسط كاربران است كه در حوزههاي كاربردي مختلف از اهميت ويژه اي برخوردار است. با توجه به حجم روزافزون داده هاي موجود در شبكه هاي اجتماعي، تحليل و كاوش آن ها از جنبه هاي مختلف مي تواند مسائل مهمي از جمله رويكرد هاي كاربران نسبت به يك موضوع خاص، چگونگي شكل گيري گروه هاي دوستان و انگيزه هاي آنان و بسياري از موارد ديگر را آشكار سازد. كاوش شبكه هاي اجتماعي زيرمجموعه اي از مجموعه بزرگي از فعاليتها تحت عنوان تحليل شبكههاي اجتماعي است كه آن گونه كه از نام آن بر ميآيد، هدف آن تحليل جنبه هاي مختلف شبكه هاي اجتماعي، مانند چگونگي تشكيل و تكوين شبكهها، ارائه اطلاعات آماري و تحليلي از نوع رفتار كاربران در بازه هاي زماني و موقعيت هاي مكاني مختلف، تاثير رويدادهاي فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و سياسي بر روي كاربران شبكه ها و بسياري از موارد ديگر ميباشد. به طور كلي فرايندهاي تحليل بر روي شبكه هاي اجتماعي به دو گروه كلي تحليل ساختاري و تحليل محتوايي تقسيم ميشوند. گروه تحليل ساختاري به شبكه هاي اجتماعي از ديد ساختارشان مينگرد در حالي كه گروه دوم بر روي بررسي و تحليل متون، تصاوير و ديگر محتواي ممكن تمركز ميكند. شبكههاي اجتماعي را مي توان با استفاده از روش هاي وبكاوي، متن كاوي و گرافكاوي مورد بررسي قرار داد. شناسايي افراد موثر از اهميت ويژه اي در زمينه بازاريابي برخورداراست. امروزه با توجه به افزايش حضور و مشاركت انسانها در شبكه هاي اجتماعي، امكان هدفمند سازي تبليغات فراهم شده است. تاثيرگذاران را مي توان از طريق تحليل شبكه هاي اجتماعي و بررسي شبكه دنبال كنندگانشان شناسايي كرد. اين افراد مي توانند تاثيراتي را به سرعت و به طور گسترده به ساير كاربران پخش كنند و به عقايد آنان نفوذ كنند. نفوذ مي تواند عمل ايجاد يك محيط مناسب براي تاثير بر عقايد ساير افراد بر روي موضوعي خاص باشد. افراد موثر، اشخاص ثالثي هستند كه تصميمات مربوط به خريد مشتريان را شكل مي دهند. در اين مطالعه، به بررسي انواع رويكرد هاي شناسايي افراد موثر در شبكه هاي اجتماعي پرداخته مي شود كه از جمله آن ها مي توان به رويكردهاي مبتني بر گراف، رويكردهاي مبتني بر انتشار، رويكردهاي مبتني بر رتبه صفحه، رويكردهاي آماري و تصادفي و رويكردهاي مبتني بر يادگيريماشين اشاره كرد. نتيجه اي كه از اين مطالعه حاصل شد اين بود كه انواعي از تركيب رويكردهاي مختلف ميتواند دقت شناسايي افراد موثر را بالا برده و ميزان نفوذ هر يك از را اندازه گيري و بر اساس معيارهاي مختلف ارزيابي كرد.
-
نام دانشجو
فاطمه فيضيان
-
تاريخ ارائه
1/25/2022 12:00:00 AM
-
متن كامل
81289
-
پديد آورنده
فاطمه فيضيان
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/09/27
-
عنوان به انگليسي
Investigating and studying models for identifying and ranking influential people in social media
-
كليدواژه هاي فارسي
شناسايي , رتبه بندي , افراد تاثيرگذار , شبكه هاي اجتماعي
-
كليدواژه هاي لاتين
Identification , Ranking , Influential people , Social network
-
لينک به اين مدرک :