چکيده
در طول سال هاي گذشته تلاشهاي زيادي در راستاي كاهش آلايندههاي خروجي از موتورهاي ديزلي انجام گرفتهاست. مهندسين احتراق روشها و راهحلهاي مختلفي را در اين راستا پيشنهاد كردهاند. با توجه به اينكه قوانين محدودكننده سطح آلايندهها در آينده سختگيرانهتر خواهد شد. از جمله اين محدوديتها براي موتورهاي ديزلي كاهش همزمان آلاينده هاي NOx و دوده است كه به دليل طبيعت متناقض تشكيل اين آلايندهها، فرايند كاهش همزمان آلايندههاي مزبور با مشكلات زيادي مواجهاست. در سال هاي اخير يكي از شيوههاي موثر و مفيد، استفاده از سوختهاي جايگزين مانند هيدروژن، الكل و سوختهاي گازي ميباشد. يكي از سوختهاي گازي كه داراي دماي خوداشتعالي نسبتا بالايي است و سوخت اقتصادي و تميزي ميباشد سوخت گاز طبيعي ميباشد