چکيده
با توجه به اينكه آسفالتين ساختار ها و تركيبات شيميايي متفاوتي دارد رسوب آن به يكي از مشكلات بحراني در صنعت نفت تبديل شده است. ذرات آسفالتين باتغيير در شرايط ترموديناميكي مثل دما و فشار يا برهم خوردن تركيب نفت خام طي فرايند و عمليات هايي مثل توليد طبيعي، تزريق گاز و مواد شيميايي حين فرايند ازدياد برداشت و يا اختلاط نفت خام حين حمل و نقل و بسياري موارد ديگر مي تواند از نفت خام جدا شود.
آسفالتين مي تواند دريك محيط متخلل رسوب كرده و علاوه بر كاهش نفوذ پذيري، باعث تغيير ترشوندگي سنگ از آب دوست به نفت دوست شود. مشكلات ناشي از آسفالتين تنها به مخزن مرتبط نمي شود و اين جز از نفت خام حين توليد مي تواند در دهانه چاه، لوله و تجهيرات سطح الارضي رسوب كرده و مشكلات عملياتي و اقتصادي زيادي را ايجاد كند. در اين پژوهش، سعي شده است تا بررسي جامعي بر روي تمام روشهاي موجود براي اندازهگيري نقطه شروع رسوب آسفالتين همراه با مزايا و محدوديتهاي مرتبط با اين روشها انجام شود.