چکيده
رانندگي هاي طولاني مدت راننده هاي ماشين هاي سنگين باعث بروز خستگي و نهايتا بروز تصادفات جبران ناپذيري در جاده ها ميشود. يكي از عوامل بروز اين خستگي ها وجود نويز ها و يا ارتعاشات وارده به راننده ميباشد. براي كاهش اين ارتعاشات و يا سرو صداهاي مختلف تدابير مختلفي صورت گرفته است از قبيل ايزولاسيون كابين راننده، سيستمهاي تعليق كابين و طراحي مكانيزم هاي صندلي مختلف كه به كاهش ارتعاشات وارده به راننده كمك مي كند. صندلي بخش مهمي از راحتي سرنشين را بعهده دارد. به همين لحاظ استاندارد هاي زيادي براي آن تدوين شده و در صنعت خودرو، امروزه از لحاظ مختلف مورد تحقيق قرار مي گيرد. از نظر ارتعاشات وارده به سرنشين، ارگونومي و تطبيق با بدن انسان، مسائل انتقال حرارت، كاهش صدمه به سرنشين هنگام تصادف و غيره مواردي هستند كه امروزه در صنعت خودرو در خصوص صندلي پژوهش مي شود.