چکيده
يكي از مصاديق اصلي كيفيت خودرو قابليت كنترل نويز و ارتعاشات در خودرو مي باشد كه در دو دهه ي اخير مورد توجه مهندسان خودرو قرار گرفته است و علوم مرتبط با اين زمينه را NVH (نويز، ارتعاشات، ناهنجاري) نام نهاده اند. بحث نويز را مي توان در دو دسته بندي كلي شناسايي منابع نويز و كنترل نويز قرار داد كه امروزه خودروسازان جهت رفع نويز در خودرو متحمل هزينه هاي تحقيقاتي و زمان زيادي شده اند و همچنان تلاشها در جهت كاهش هرجه بيشتر نويز ادامه دارد. منابع نويز ايجاد شده در خودرو را مي توان در سه دسته كلي قرار داد كه شامل 1-نويز ناشي از قواي محركه و سيستم تعليق 2- نويز ناشي از ارتعاش پنل هاي خودرو 3- نويز ناشي از برخورد هوا به بدنه و يا جريان هواي درون منيفولدها است.تا به امروز جهت شناسايي منابع نويز در خودرو تحقيقات بسياري انجام شده و يا در حال انجام مي باشد و در همين راستا روشهاي متعددي جهت شناسايي منابع نويز بوجود امده است كه براي مثال برخي از انها عبارتند از روشهاي:NAH،BEAMFORMING، SONAH، نگاشت شدت صوت و... تحقيقات جهت استفاده بهينه ازهركدام از اين روشها براي شناخت منابع متمايز نويز همچنان ادامه دارد. همچنين مهندسين NVH در تلاش جهت بهينه كردن اين روشها و بالا بردن دقت در اناليزهاي خود در شركتهاي بزرگ خودرو سازي همچون BMW و HONDA و... هستند. جنبه ديگر تحقيقات به بررسي انتخاب مناسب جهت ارزيابي نويز منتقل شده از طريق سازه و يا هوا مي پردازد. در اين سمينار سعي شده است كه به بررسي روشهاي شناسايي منابع نويز و ابتكارات انجام شده جهت بهينه سازي اين روشها پرداخته مي شود.