چکيده
هدف اين سمينار تشريح چند روش كاهش نويز در سيستم اگزوز خودرو مي باشد. به اين منظور در فصل اول انواع صدا خفه كن ها معرفي مي شوند. عملكرد آكوستيك مافلر اگزوز در فصل دوم تشريح مي شود.¬ از ميان توصيف هاي مختلف عملكرد سيستم مافلر اگزوز، فشار صوت پرتو شده و افت جاگذاري مفيدترين هستند. افت جاگذاري اثر بخشي مافلر را توصيف مي كند، در صورتي كه تراز فشار صوت پرتو شده معيار طراحي مورد استفاده طبق قوانين نويز است. دشواري اصلي در محاسبه اين توصيف گرها مشخصه هاي منبع است. مطالعات روي دو نمونه سيستم اگزوز انجام مي شود. سازگاري خوبي حاصل مي شود مشروط بر اينكه در مدلسازي تئوري، امپدانسي كه از¬ طريق اندازه¬گيري به دست مي آيد استفاده شود و همچنين اثر گراديان دما و جريان مد نظر قرار گيرد. در فصل سوم مطالعه روي نويز لوله اگزوز با استفاده از طرح محاسباتي ديناميك سيال يك بعدي انجام مي شود. تئوري اين طرح، بر مبناي يك مدل ساده شده است كه مي تواند دقت قابل قبولي را فراهم كند و بيش از 90 درصد زمان اجرا را در مقايسه با مدل استاندارد كاهش دهد. در فصل چهارم ارزيابي تضعيف نويز مافلر اگزوز بيان مي شود. تعريف كلي براي تضعيف نويز ارائه شده و مطابق آن منحني¬هايي براي طراحي مافلر ارائه خواهد شد. در فصل پنجم سيستم مافلر فعال با استفاده از تداخل ويرانگر با ايجاد اختلاف در مسيرهاي انتقال بيان مي¬شود. سيستم هاي مافلر فعال، كه معمولا از يك بلندگو براي خنثي كردن نويز اگزوز استفاده مي¬كنند، در سال هاي اخير با جديت مورد پژوهش قرار گرفته است. در اين روش ها، بلندگو نويز خنثي كننده اي را ايجاد مي كند كه همان بزرگي را با 1800 اختلاف فاز دارد. هزينه پايين توليد يك بلندگوي مناسب، كه بايستي كوچك باشد اما به اندازه كافي قدرت داشته باشد تا تراز فشار صوت خيلي زيادي را توليد كند و مشخصه هاي خيلي خوبي براي فركانس پايين داشته باشد، تقريبا غير ممكن است. يك روش جديد براي كنترل نويز اگزوز استفاده از يك لوله كنار گذر U شكل مي باشد كه به لوله اگزوز اصلي پيوسته است. اين روش از نويز اگزوز براي خنثي كردن استفاده مي كند و نيازي به منبع نويز ديگري مثل بلندگو ندارد؛ بنابراين اين روش مي¬تواند بر بسياري از مشكلات روش هاي ديگر كنترل نويز به روش فعال فائق آيد. و در فصل ششم تكنولوژي مافلرها بيان مي شود و تصاويري از مافلرهاي خودرو هاي امروزي را خواهيم ديد.