چکيده
يكي از بهترين راه هاي بررسي خستگي و ارزيابي عمر، انجام تست است. پيدايش پديده خستگي باعث پيشرفت قابل توجهي در زمينه انجام تست هاي تجربي شده است. با توجه به اينكه بسياري از نيروهاي كه به قطعات خودرو وارد مي شود ديناميكي مي باشند لذا پديده خستگي اهميت بسياري پيدا مي كند. يكي از نيازهاي مهم در صنعت خودرو امروز بررسي اثرات ناشي از خستگي روي اجزا مختلف خودرو از جمله شاسي و سيستم تعليق آن مي باشد. لذا طراحي درست بر اساس دانش خستگي و انجام تست هاي مناسب امري بسيار مهم مي باشد چراكه عدم تحقق طراحي درست مي تواند فاجعه انساني به بار آورد . امروزه تست هاي خستگي متنوعي در تمام طول طراحي تا توليد خودرو براي حصول اطمينان از عملكرد درست خودرو انجام مي شود. اين تست ها در مراحل قبل و بعد از ساخت پروتوتايپ (تست شبيه سازي در فضاي مجازي براي مرحله قبل از ساخت پروتوتايپ و تست آزمايشگاهي در بعد از ساخت آن)، در طول بهينه سازي و بر طرف كردن عيوب پروتوتايپ و همچنين بعد از مرحله توليد نيز انجام مي شود. به طور كلي انجام تست هاي آزمايشگاهي خستگي پروسه اي زمانبر و پر هزيته مي باشد. لذا در صنعت امروز استفاده از شبيه سازي كامپيوتري رو به رشد است چرا كه زمان و هزينه انجام بسياري از مراحل طراحي و تست را كاهش مي دهد. مي توان مراحل ارزيابي و تست در طراحي و پيشبرد محصول را به صورت زير دسته بندي كرد: