چکيده
با گسترش صنعت خودرو و رقابتي شدن اين صنعت نياز پيدا شد كه اولا مصرف سوخت خودروها را كاهش دهند و ثانيا ايمني خودروها افزايش پيدا كند. با توجه به اين نيازها مهندسين به مواد جايگزين فولاد فكر كردند و از فلزهايي مانند آلومينيم و منيزيم براي سازه ي خودرو استفاده كردند بعد از آن مهندسين از كامپوزيت هاي مختلفي براي سبك كردن خودرو استفاده كردند كه يكدر اين سمينار در ابتدا تاريخچه اي از استفاده از فيبر كربن در تمام صنايع بحث مي شود و بعد روش ساخت فيبرهاي كربن توضيح داده شده است. در ادامه انواع كامپوزيت هاي فيبر كربن و ويژگي هاي هريك در فصل سوم استفاده هاي فيبر كربن در صنايع خودرو سازي بحث شده است. در قسمت اول پروژه ي ژاپن در استفاده از CFRP در بدنه ي خودرو مطرح شده كه در اين پروژه هدف هايي مطرح مي شود و براي رسيدن به اين اهداف تكنولوژي هاي جديدي در زمينه ي ساخت قطعات فيبر كربني، اتصال اين مواد با فلزها، ايمني اين مواد در برخورد و بازيافت اين مواد به دست آمده است. در ادامه استفاده از فيبر كربن در درايو شفت خودرو مطرح مي شود كه براي كم كردن وزن خودرو، كاهش NVH و افزايش ايمني خودرو در تصادف بحث شده است. در ادامه استفاده از فيبر كربن در قسمت هاي مختلف خودروي وايپر از جمله فريم پنجره ي جلو، پنل داخلي در و سيستم ضربه گير اين خودرو بحث شده و مزاياي استفاده از فيبر كربن در اين قسمت ها بيان شده است. در قسمت بعدي در مورد پنل كامپوزيتي فيبر كربني CBS توضيح داده ايم و در مورد سيستم جاذب انرژي RIMP در خودروي مسابقه اي هوندا بحث شده و وظايف اين قطعه مطرح شده است. در آخر در مورد چند قطعه از خودروهاي مدرن كه از جنس فيبر كربن اند بحث شده است.از آنها و صنايعي كه از اين كامپوزيت ها استفاده مي كنند معرفي شده است.ي از اين كامپوزيت ها، كامپوزيت هاي فيبر كربن است كه با توجه به ماتريس آن خواص گوناگوني دارند.