چکيده
با پيشرفت تكنولوژي ساخت خودرو و دستيابي به سرعتهاي بالا، پايداري، هندلينگ و چسبندگي خودرو به سطح جاده از اهميت بيشتري برخوردار شده است. از طرفي خريداران خودرو به دنبال خودروهاي خوشسوارتر و با هندلينگ بهتر و باكمترين ارتعاشات در نتيجه لذت بيشتر در رانندگي مي باشند.از اين رو بهترين گزينه براي دستيابي به اهداف پايداري، هندلينگ،چسبندگي و كم كردن ارتعاشات خودرو استفاده از دمپر به ويژه دمپرهايي با قابليت تغير در دمپنگ مي باشد.از دمپرهاي متغير در قسمتهاي مختلفي از خودرو استفاده مي شود از جمله درايو لاين و سيستم تعليق و...براي نمونه از دمپر متغير هيسترزيس در درايو لاين براي كم كردن ارتعاشات موتور استفاده مي شود ولي كاربرد اصلي دمپرهاي متغير در سيستم تعليق خودرو مي باشد كه در سيستم هاي تعليق فعال و به ويژه در سيستم هاي تعليق از اين رو طراحان خودرو ابتدا به سيستم تعليق فعال روي آوردند كه نسبت به تعليق پسيو داراي عملكرد بهتري بود اما اين سيستم ها نتوانستند خواسته هاي طراحان را تامين كند و با توجه به هزينه بالاي ساخت و پيچيدگي در طراحي اين سيستم ها ،طراحان تمايل بيشتري به استفاده از سيستم هاي تعليق نيمه فعال پيدا كردند كه داراي عملكردقابل قبولي نسبت به سيستم هاي فعال مي باشد. يكي از مهمترين اجزاء سيستم تعليق نيمه فعال، دمپرهاي متغير مي باشد كه با توجه به شرايط جاده و سرعت و مود انتخابي راننده خودرو، دمپينگ سيستم تعليق را كنترل مي كنند. اين سيستم ها از نظر تكنولوژي به كار رفته داراي انواع مختلفي مي باشند كه مي توان به عنوان نمونه به MagneRide variable Damper Technology ، Variable Orifice Damper Hyractive ,،Magneto-Rheological Fluid،DRC damperو... اشاره كرد.يكي ديگر از مزاياي استفاده از دمپر هاي متغير در سيستم تعليق امكان بازيابي انرژي از روي نوسانات سيستم تعليق مي باشد كه در اين زمينه تحقيقات بسياري در حال انجام مي باشد. هدف از اين سمينار بررسي مزايا و معايب انواع تكنولوژي هاي دمپر متغير و كاربردهاي آنها در خودرو مي باشند.نيمه فعال به كار مي روند كه باعث عملكرد بهتر اين سيستم ها نسبت به سيستم هاي تعليق پسيو مي شوند.