چکيده
طراحيامرپاز آنجا كه روش آزمون و خطا و تست هاي متوالي، علاوه بر صرف زمان و هزينه هاي غير قابل بازگشت همواره با خطاي زيادي همراه است، روشهاي بهينه سازي در ساليان اخير به صورت چشمگيري پيشرفت نموده و از آنها در بسياري از مسائل مهندسي استفاده شده است. يكي از كاربردهاي اين روشها در شناسايي سيستمها با كمينه كردن خطا مي باشد. در سيستمهايي كه متغيرهاي ورودي زيادي بر روي پارامترهاي خروجي تاثير دارند، ناگزير به استفاده از روشهاي شناسايي سيستم هوشمند هستيم [3]. روفيل بدنه خودرو از دهها نقطه مهم و حساس تشكيل شده كه بدست آوردن ضرايب آيروديناميكي و بهينه كردن آنها براي هر نقطه كار چندان سختي نيست، اما كنار هم قرارگيري و يكپارچه سازي اين نقاط كار بسيار دشوار و چالش برانگيزي است. چرا كه تغيير در موقعيت هر نقطه، موقعيت و در نتيجه ضرايب آيروديناميكي نقاط ديگر را نيز تحت تاثير قرار ميدهد. وزه با ابزارهاي بسيار متنوع و قدرتمندي كه CFD در اختيار ما قرار داده، مي توان به پيشرفته ترين روشها در طراحي آيروديناميكي بدنه خودرو دست يافت [2]. آيروديناميكي همواره يكي از مهمترين چالش هاي پيش روي سازندگان خودرو بوده و هست، زيرا فاكتورهاي بسيار مهمي نظير سرعت و شتاب بيشينه، گنجايش و ابعاد خودرو، ميزان مصرف سوخت، ايمني، پايداري، زيبايي و بسياري فاكتورهاي ديگر به طراحي آيروديناميكي خودرو وابسته است [1].