چکيده
با توجه به كاربرد روز افزون موتورهاي ديزل در بخش تجاري و شخصي از يك طرف و توجه به كاهش مصرف سوخت به دليل گران شدن آن و نيز مقررات سختگيرانه زيست محيطي، موجب گرديده است تا تحقيقات مفصلي در خصوص موتورهاي ديزل بعمل آيد.در اين تحقيقات عواملي كه منجدر اين راستا عدد ستان سوخت ديزل و نيز فشار پاشش سوخت دو پارامتري هستند كه بر كيفيت احتراق تاثير مستقيم دارند كه تاثير آن به صورت مطالعات نشان داده است با افزايش اندكي در عدد ستان موجب كاهش مصرف سوخت و آلاينده هائي نظير PM، HC مي گردد و تاثير چنداني بر قدرت خروجي و ميزان Noفشار تزريق تاثير مستقيم روي كيفيت اتميزه شدن سوخت ، و نفوذ ذرات سوخت به داخل سيلندر دارد كه با توجه به طبيعت نفوذي در اين سمينار تأثير عدد ستان سوخت ديزل و نيز فشار سوخت تزريقي به داخل محفظه احتراق بر روي پارامتر هاي عملكردي موتور و آلاينده ها در يك موتور ديزل بررسي مي شود.(diffusion) احتراق در موتورهاي ديزل، عامل مهمي در كيفيت احتراق مورد نظر مي باشد.x دارد.اين افزايش باعث احتراق سريعتر سوخت شده ولي تاثير چنداني بر طول احتراق ندارد.كميت هائي نظير مصرف مخصوص سوخت و آلاينده هاي خروجي از موتور قابل مشاهده است.ر به كاهش مصرف سوخت و نيز كاهش آلاينده هاي موتورهاي احتراق داخلي مي گردد مد نظر قرار دارد.