چکيده
دورة گرم شدن موتور دورة گذراي حرارتي است كه در آن، دماي موتور و اجزاي آن در اثر شار حرارتي ناشي از احتراق از دماي محيط به دماي پاياي كاركرد موتور و از ديدگاه حرارتي به شرايط پاياي حرارتي مي رسند. چون اين زمان در موتور احتراق داخلي از نظر حرارتي گذرا محسوب مي گردد، به كمك روش هاي تحليل انتقال حرارت پايا قابل تجزيه و تحليل نيست و بايد از روش هاي تحليل انتقال حرارت گذرا براي اين منظور بهره برد. يكي از مناسب ترين روش هاي تحليل انتقال حرارت گذرا روش ظرفيت حرارتي فشرده است كه در راستاي دستيابي به اهداف پژوهش پيش رو استفاده شده است. البته به كارگيري روش ياد شده مستلزم برآورده شدن شرايط خاصي است كه در جاي خود به آن ها پرداخته خواهد شد. در اين پژوهش انتقال حرارت در اجزاي اصلي موتور مانند پيستون، بدنة موتور ،بلوك سيلندر،سرسيلندر، روغن و خنك كنندة موتور در مرحلة گذراي گرم شدن موتور به كمك روش ظرفيت حرارتي فشرده بررسي و معادلات انتقال حرارت در اين دوره ارائه مي گردد. معادلات انتقال حرارت اجزاي موتور در دورة ياد شده به صورت يك دستگاه معادلات تفاضلي ظاهر مي شوند. به دليل وجود جملات غيرخطي پيچيده در معادلات ياد شده، حل تحليلي آن ها به سادگي امكان پذير نيست و لذا براي حل آن ها از نرم افزار متلب استفاده مي شود. پس از تكميل نرم افزار ياد شده، رفتار حرارتي اجزاي موتور، به ويژه خنك كنندة آن كه از اهميت بسزايي برخوردار است استخراج مي گردد. پس از استخراج دماي خنك كننده، نتايج ياد شده با نتايج تجربي حاصل از آزمون موتور در دورة گرم شدن آن كه در مركز تحقيقات موتور ايران خودرو صورت گرفته است، مقايسه مي شود و بدين ترتيب درستي و صحت نتايج به دست آمده بررسي مي شود. در نهايت نيز پس از تأييد روش هاي اتخاذ شده، راهكارهاي پيشنهادي كاهش زمان گرم شدن موتور مطرح مي شود و نتايج حاصل از تأثير روش هاي ياد شده بر رفتار حرارتي خنك كننده ارائه مي گردد.