چکيده
از جمله روش هايي كه براي كاهش اثرات صداها و ارتعاشات ناخواسته به كار مي رود، روش كنترل فعال نويز و ارتعاش (ANC و AVC) مي باشد. روشهاي قديمي كه به كنترل غيرفعال موسومند، بر مبناي عايق كاري و استفاده از دمپرها استوارند. حال آنكه در كنترل فعال پس از تشخيص صدا يا ارتعاش به وسيله يك سنسور، سيگنالي عكس سيگنال دريافت شده به سيستم اعمال مي شود، حاصل برهمنهي اين دو سيگنال كاهش اثرات نويز و ارتعاشات را به همراه دارد. در كنترل فعال انرژي به سيستم تزريق مي شود و به همين علت كنترل فعال ناميده مي شود. در اين سمينار در فصل اول تاريخچه كلي كنترل فعال و همچنين تاريخچه آن در خودرو بيان مي گردد .در فصل دوم به بررسي سيستمهاي فعال كنترل نويز و ارتعاشات در موتور خودرو خواهيم پرداخت .در فصل سوم روشهاي طراحي و الگوريتم هاي موجود براي سيستمهاي كنترل فعال نويز و ارتعاشات موتور مورد بررسي قرار مي گيرد و در فصل چهارم نحوه شبيه سازي سيستم هاي كنترل فعال در قالب چندين كار پژوهشي مورد مطالعه قرار مي گيرد . در فصل پنجم آزمايشات تجربي انجام گرفته بر روي موتور خودرو در چند سال اخير مورد بررسي قرار گرفته و با نتايج شبيه سازي هاي انجبطور كلي اين در سمينار تقريبا كليه مقالات موجود در زمينه كنترل فعال نويز و ارتعاشات موتور خودرو مورد بررسي قرارگرفته و نتايج آنها به صورت تركيبي در اين سمينار به صورت يكجا گرد هم آورده شده است .ام گرفته مقايسه مي شود و در فصل آخر نتايج سمينار ارايه شده است .تكنولوژي هاي پيشرفته در كاهش نويز و ارتعاشات موتور را مورد بررسي قرار مي دهيم .