چکيده
ايدهي استفاده از ضريب تراكم متغير اولين بار حدود 100 سال پيش توسط هري ريكاردو مطرح گرديد، اما حداكثر در دو دههي اخير استفاده از اين تكنولوژي در موتورهاي احتراق داخلي بهطور جدي مورد توجه قرار گرفته است. مقدار بهينهي نسبت تراكم به شرايط كاركرد خودرو بستگي دارد. در نسبت تراكم كم، گشتاور موتور افزايش مييابد بنابراين هنگامي كه بار زياد است به عنوان مثال موقع شتاب گرفتن خودرو، اين سيستم با كاهش ضريب تراكم ضمن تأمين گشتاور لازم، پديدهي كوبش را كنترل نموده و هنگام رانندگي با سرعت كم در شهر با افزايش ضريب تراكم، راندمان را افزايش و مصرف سوخت و آلايندگي را كاهش مي دهد.