چکيده
از مهمترين مسائلي كه در طراحي موتورهاي احتراق داخلي از اهميت خاصي برخوردار است، كاهش مصرف سوخت، افزايش راندمان و كاهش آلودگي محيط زيست در فرآيند احتراق مي باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه فرآيند احتراق شديدا تحت تاثير ميدان جريان داخل سيلندر مي باشد. لذا درك درست از جريان و خواص آن امكان دست يابي به شرايط بهينه براي فرآيند احتراق را فراهم مي نمايد. در حالت كلي جريان داخل سيلندر در موتورهاي احتراق داخلي، سه بعدي، ناپايدار و مغشوش مي باشد. پيشرفت هاي جديدي در زمينه ي مدل سازي جريانهاي آشفته در سالهاي اخير توسط محققين صورت گرفته است كه اعمال روشهاي عددي با اين مدلهاي جديد آشفتگي جزئيات بسيار خوبي از رفتار جريان سيال در ميادين مختلف را ارائه مي دهد. در اين تحقيق مدل هاي مختلف آشفتگي قابل كاربرد در جريان هاي داخلي موتور هاي احتراق داخلي بررسي و باهم مقايسه شده اند.