چکيده
بررسي » كوبش « قدمتي به اندازة موتورهاي درون سوز دارد. افزايش ناگهاني نرخ آزادشدن انرژي ناشي از احتراق غيرعادي، هنگام بروز خوداشتعالي، باعث افزايش فشار و تشديد نوسانات آن در اتاق احتراق و همچنين افزايش نرخ انتقال حرارت موضعي و افزايش سروصداي موتور مي شود. به دليل افزايش پيوسته قيمت نفت و به تبع آن فراورده هاي نفتي و همچنين گسترش توجه به جلوگيري از آلودگي محيط زيست باعث بهينه سازي عملكرد وكارآيي موتور شد .طراحي موتور و پارامترهاي موثر بر عملكرد آن همچون ؛ نسبت تراكم ، دماو فشار هواي ورودي ، مان بندي جرقه ، نسبت هم ارزي و بازخوراني گازهاي خروجي و... مي بايست بهينه سازي مي شدبه بهترين كارآيي و راندمان دست پيدا كند. كوبش بزرگترين سد مانع در برابر افزايش بازده حرارتي محسوب مي شود. اگر كوبش در طول يك بازه زمان پيوسته رخ دهد مي تواند تأثيرات مخربي را به دنبال داشته باشد. روش هاي آناليز فشار داخل سيلندر ، آناليز لزرش بدنه سيلندر، آناليز دماي گاز خروجي ، آناليز راديكال ها و گونه هاي واسط و روش آناليز گرمايي آزاده شده ، روش هاي هستند كه در تشخيص كوبش بيشترين استفاده را دارند. نرخ حرارت آزاد شده و حرارت آزاد شده انباشته ، , MAPO , IMPG , IMPO DKI و LKI از جمله روش هاي تعيين شدت كوبش مي باشد. با تعقيب پارامترهاي موثر به نتايجي مي رسيم كه اين نتايج نشان ميدهند ، براي يك واحد افزايش در نسبت تراكم براي داشتن عملكردي بدون كوبش در هر دور موتورِ دلخواه ، به افزايشي معادل 5 واحد در عدد اكتان (ON 5 (احتياج است و نيز هر افزايش در عدد اكتان سوخت اجازه ميدهد تقريباً افزايشي به همان اندازه را در آوانس جرقه بتوانيم ايجاد نمائيم. با اعمال جرقه در زمانِ MBT ، ماكزيمم فشار در 12- 14 درجه بعد از نقطه ي مرگ بالا حاصل خواهد شد. بايد توجه داشت كه اگر نرخ سوختن تغييري نكند، يك تغييرِ كم در آوانس جرقه اغلب تغييري به همان اندازه در موقعيت ماكزيمم فشار ايجاد ميكند. به طور متوسط به ازاي هر kPa 10 افزايش فشار ورودي در منيفولد، مي بايست 3 الي 4 درجه كاهش آوانس جرقه و يا به عبارتي ديگر 3 الي 4 واحد افزايش درجه اكتان سوخت داشته باشيم. و همچنين به ازاي هر 6 كلوين افزايش در دماي هواي ورودي، جهت احتراز از كوبش، آوانس جرقه 1درجه بايد كاهش يابد (ريتارد شود).