چکيده
غير فعال سازي سيلندر تكنولوژي جديدي است كه توسط كمپاني هاي بزرگ سازنده ي خودرو جهت كاهش مصرف سوخت و آلايندگي محيط زيست به كار گرفته شده است. توان درخواستي از موتوردرشرايط جاده اي مختلف و با توجه به نحوه ي رانندگي ، متفاوت است. به عنوان مثال در هنگام رانندگي داخل شهري، تنها حدود 30 درصد از توان بيشينه ي موتور مورد استفاسرعت خودرو، دور موتور و زاويه ي تروتل فاكتور اصلي تعيين زمان غيرفعال كردن سيلندرها هستند. در مدل اوليه ي اين تكنولوژي، براي غيرفعال كردن سيلندرها، پين به صورت هيدروليكي جهت آزاد كردن اسبك حركت مي كند و در نتيجه سوپاپ ها بسته مي شوند وهمچنين انژكتور پاشش نمي كند. با بسته شدن سوپاپ ها، سيلندر غير فعال شده مثل يك "فنر هوا" (Air spring) رفتار كرده ونيازي به كار اتلافي پمپ ندارد. همچنين در سيلندر غير فعال شده كار مكانيكي لازم براي باز و بسته كردن حذف شده و باعث كاهش اتلافات توان مي شود. همچنين با استفاده از اين تكنولوژي تغييراتي در زمان جرقه زني، عملكرد بادامك و زاويه ي تروتل به وجود مي آيد.ده قرار مي گيرد. استفاده در حد نياز از توان موتور، ايده ي اصلي به كارگيري اين تكنولوژي است.