چکيده
تكنولوژي موتورهاي جداگانه يك سيكل كاري جديد از موتور را ارائه مي دهد. در اين سيكل به جاي آنكه مانند موتورهاي 4 زمانه معمولي همه مراحل در يك سيلندر انجام پذيرد، مراحل بين دو يا چند سيلندر تقسيم مي شوند. بدين صورت كه يك سيلندر مراحل مكش و تراكم را انجام مي دهد و سيلندر بعدي مراحل انبساط و تخليه را انجام مي دهد. اين تكنولوژي مزاياي بالقوه زيادي را فراهم مي سازد. شركت هاي تحقيقاتي كه به استفاده از اين تكنولوژي روي آورده اند كم كم افزايش يافته اند ولي تا كنون تقريبا هيچ يك از كمپاني هاي خودروسازي جهان از اين نوع موتور در مقياس وسيع در خودروهاي خود استفاده نكرده اند. در اين تكنولوژي معايب موتورهاي عادي از جمله راندمانِ حدودي 33 درصدي تا حد معقولي، بهبود يافته است كه در اين سمينار ضمن معرفي تكنولوژي هاي بكار رفته مزاياي اين سيكل نسبت به موتورهاي 4 زمانه عادي بررسي شده است.