چکيده
امروزه توجه به افزايش تصادفات و مرگ و مير ناشي از آن، شركت هاي توليد كننده خودرو در جهان را به سمت افزايش ضريب ايمني خودرو ها متمايل كرده است. سيستم هاي فعال و غيرفعال به طور مشترك در كاهش وقوع تصادفات در مرحله اول و كم شدن جراحات ناشي از آن در مرحله بعدي تاثير بسزايي دارند. هر چند ممكن است نصب سيستم هاي ايمني به ويژه فعال با هزينه زياد همراه باشد، ولي خودروسازان به منظور افزايش كيفيت محصول خود و گذراندن استانداردهاي جديد مجبور به نصب اينگونه سيستمها هستند. وجود سيستم هاي ايمني بر روي خودروهايسيستم دستيار ترمزگيري يكي از ضرورت هاي سيستم ترمزگيري خودروهاي امروزي به شمار مي آيد كه از جمله وظايف آن افزايش فشار ترمزي در مواقع اضطراري است. اولين بار اين سيستم (مانند اكثر تكنولوژي هاي ايمني موجود كه مبدع آن بنز است) در خودروهاي مدسدس بنز در سال 1998 به كار گرفته شد. به تدريج با پيشرفت سيستم هاي ايمني، سيستم پيش بيني كننده تصادف و هشدار دهنده تصاددر اين سمينار در ابتدا به بررسي سيستم هاي ايمني موجود بر روي خودروها پرداخته مي شود سپس مكانيزم عملكردي سيستم ترمزگيري اضطراري شرح داده مي شود و در ادامه تكنولوژيهاي پيشرفته اين سيستم معرفي مي شود. ف نسل جديد از ترمز هاي اضطراري به صنعت خودروسازي معرفي شد. سنگين كه معمولا داراي محموله هاي ارزشمند هستند اهميت ويژه اي برخوردار است.