چکيده
خودروها و ماشين¬ها با افزايش رقابت جهاني بين شركت¬هاي توليدي صنعتي و با افزايش تقاضا براي مواردي مانند كاهش نويز و آلاينده¬ها، افزايش امنيت و بهبود عملكرد و كاهش مصرف سوخت، و در عين حال كاهش هزينه¬ها با سرعت زيادي در حال پيشرفدر دهه¬هاي اخير پلاستيك به عنوان رقيبي براي فولاد در برخي قطعات خودرو مطرح شده است. اما به دلايلي مانند محدوديت هاي استحكامي كه دارد، نمي تواند به صورت كامل جايگزين آن باشد. از طرفي برخي خصوصيات پلاستيك مانند وزن بستركيب پليمر و فلز به ساخت قطعاتي منجر مي شود كه داراي خصوصياتي به مراتب بهتر از قطعات فلزي و قطعات پليمري است. از اين رو استفاده از تركيب پليمر و فلز درصنعت خودروسازي و مخصوصا در قطعات بدنه خودرو به سرعت در حال رشد است. با تركيب پليمر و فولاد در بدنه خودرو، همان استحكام با وزني كمتر فراهم مي شود، و اين كاهش وزن به كاهش مصرف سوخت و متعاقب آن كاهش آلاينده ها مي انجامد.يار كمتر نسبت به فلز، محققان و سازندگان را هميشه به خود جذب كرده است.ت و گسترشند. براي دستيابي به چنين ويژگي هايي به مواد جديد و تكنيك¬هاي نوين نياز است.