چکيده
با طراحي و ساخت سيستمهاي تعليق جديد با قطعات نگهدارنده و راهنماي كماصطكاك، و افزايش سرعت و توان خودرو، امروزه انتظارات از اين قطعه نسبت به سالهاي گذشته به مراتب بيشتر است. از اينرو هر خودرو، كمكفنر خاص خود را دارد. كمكفنر نيز مانند لاستيك و لنت ترمز، تنش و شرايط كاري دشواري را تحمل مي كند و از اين رو نياز به بازديد منظم دارد. تعويض بههنگام كمكفنر مي تواند بر ايمني راننده و سرنشينان اثر مهمي بگذارد. البته در اين باره مشكلاتي وجود دارد. فرسودگي و كاركرد لاستيك را مي توان به خوبي از سايش عاج لاستيك دريافت. اما از آنجا كه كمكفنر در داخل شاسي قراردارد، بازرسي آن ساده نيست. مشكل ديگر اين است كه آزمايش كاركرد كمكفنر نصب شده بر روي خودرو دشوار است. خرابي و نارسايي كمك فنر، بهندرت ناگهاني و بدون نشانة قبلي بروز مي كند. اما، كاهش توان ميرايي معمولاً به گونهاي است كه راننده كاهش تدريجي آن را حس نمي كند و به مرور زمان، شيوة رانندگي خود را با آن وفق مي دهد. آزمايشهايي كه شركت بوگه و فيشتل و ساكس از سال 1972 ميلادي تاكنون انجام داده اند، نشان مي دهد كه سي درصد از خودروهاي آزمايش شده يك كمكفنر خوب داشتهاند. در حدود سه درصد از خودروهاي آزمايش شده سه يا چهار كمك فنر غير قابل استفاده داشته اند[1]. در اين سمينار ضمن بررسي كمكفنرهاي پر استفاده و تكنولوژيهاي روز نسبت به بررسي متدها و دستگاههاي موجود تست كمكفنر پرداخته و نهايتا پيشنهادي در راستاي طراحي و ساخت دستگاه تست كمكفنر ارائه شده است .