چکيده
امروزه، كاهش مصرف سوخت و ميزان توليد آلاينده¬ها، از اهداف بسيار اساسي در صنايع خودروسازي مي¬باشند. اين دو هدف مهم باعث شده¬اند كه كارخانجات بزرگ خودروسازي، علاوه بر بهبود عملكرد موتورهاي احتراق داخلي، استفاده روزافزون از خودروهاي الكتريكي و هيبريدي الكتريكي را در دستور كار خود قرار دهند. خودروهاي الكتريكي و هيبريدي الكتريكي داراي اين قابليت بسيار مهم هستند كه با استفاده از سيستم ترمز بازياب، ميزان انرژي مصرفي خودرو، و در نتيجه سوخت مصرفي (خودروهاي هيبريدي) آن را كاهش دهند. اين كار بدين صورت انجام ميشود كه موتور الكتريكي خودرو، در هنگام عمليات ترمزگيري، به يك ژنراتور تبديل ميشود و علاوه بر اينكه به كاهش سرعت خودرو كمك ميكند، بخشي از انرژي جنبشي آن را كه معمولا بصورت حرارت در ترمزها به هدر ميرود، به انرژي الكتريكي تبديل و در باتريها ذخيره كرده و در مراحل بعدي از آن بهره ميگيرد. بنابراين، سيستم ترمزي كه توانايي متوقف كردن هر چه سريعتر خودرو را داشته باشد، از قفل شدن چرخها جلوگيري كرده و بيشترين انرژي ممكن را بازيافت كند، يك سيستم ترمز ايدهآل به حساب ميآيد. در اين سمينار به بررسي انواع ترمزهاي بازياب و تاثير آن روي پايداري در خودروهاي سنگين پرداخته ميشود و كنترل يك سيستم ترمز بازياب كه از قفل شدن چرخها جلوگيري كرده و شرايط مناسبي را براي بازيافت انرژي جنبشي خودرو فراهم ميكند مد نظر ميباشد. همچنين مد نظر است تا كارهاي جديدي كه در اين زمينه انجام گرفته است را بررسي نموده تا بتوان در پايان¬نامه از آن بهره برد.