چکيده
يكي از مهمترين مسائل براي امنيت در خودروهاي تجاري امروزي تصادفات ناشي از واژگوني خودرو ميباشد. تصادفات ناشي از واژگوني صدمات و آسيبهاي مرگبار بيشتري نسبت به ديگر تصادفات از خود به ميگذارد[1]. اگرچه واژگون شدن خودرو اتفاق نادري است اما در اكثر مواقع موجب به مرگ سرنشينان ميشود. وينكلر و همكاران در مقالهاي بيان ميكنند از سال 1992 تا سال 1996 علت 12% تصادفات مرگبار اتوبوسها و كاميونها واژگوني بوده است كه در 58%[2] موارد راننده فوت كرده است.تحقيقات صورت گرفته در زمينه پيشگيري از وقوع واژگوني شامل دودسته ميشود:1) پيشبيني و بررسي زمان و احتمال وقوع واژگوني كه ميتوان به پاياننامه ارشد آقاي مستقيمي در اين خصوص اشاره كرد[3]2-2) كنترل پايداري خودرو بر مبناي پيشبيني صورت گرفتهدر اين سمينار تلاش شده است بر روي انواع روشهاي كنترل پايداري باهدف پيشگيري از وقوع واژگوني بحث شود. اين روشهاي را ميتوان بر اساس نوع عملگر مورداستفاده در خودرو دستهبندي نمود. اين دستهبندي شامل سيستمهاي مبتني بر ترمز گيري اختلافي و كنترل سرعت، فرمان پذير، سيستمهاي تعليق و درنهايت تلفيقي از عملگرها ميشود.