چکيده
از ديرباز مساله بازيافت انرژي موجود و بياستفاده اطراف ما، مورد توجه تمامي كارشناسان و دانشمندان بوده است. خودرو نيز يكي از زمينههاي مهم و كاربردي اين علم است زيرا با گرانتر شدن انرژي و تلاش براي يافتن منابع ديگر آن، مهندسان براي حداقل كردن مصرف خودروها به تكاپو افتادهاند. يكي از اين روشهاي كاهش مصرف سوخت، بازيافت انرژي است كه خودرو آن را به روشهاي گوناگون اتلاف ميكند. راندمان خودروها عليرغم بهينه سازيهاي زياد، بسيار پايين است. يكي از بخشهايي كه انرژي در آن به طور مداوم هدر ميرود، سيستم تعليق خودرو است. سيستم تعليق براي فراهم كردن راحتي سرنشينان، از طريق دمپرها اقدام به تبديل انرژي جنبشي خودرو در راستاي عمودي آن به گرما، ميكند. به همين دليل از شروع سال 1990 مهندسان شركتهاي خودروسازي و همچنين جامعه دانشگاهي به فكر توليد سيستمي براي بازيافت اين انرژي افتادهاند تا بتوانند با بكارگيري مجدد آن به كاهش مصرف سوخت خودرو كمك كنند. در اين سمينار ما به بررسي تاريخچه و همچنين آخرين اقدامات و مقالات دانشگاهي در اين خصوص خواهيم پرداخت. در نهايت با مقايسه آنها و بررسي معايب و مزاياي هركدام به معرفي بهترين تكنولوژيها خواهيم پرداخت و درخصوص آينده اين زمينه نتيجهگيري خواهيم كرد.