چکيده
يكي از مسائل مهم در خودرو ها واژگوني انها و پارامترهاي دخيل در اين امر ميباشد. يكي از اساسي ترين انواع تصادفات كه هنوز فاقد محافظت لازم براي سرنشين است واژگوني خودرو مي باشد و انجام پژوهشهاي آزمايشگاهي بر روي واژگوني خودرو براي پژوهشگران بسيار پرهزينه، پرخطر و مشكل ميباشد. بنابراين استفاده از مدل هاي رياضي مناسب براي مطالعه ي واژگوني بسيار مفيد ميباشد. رفتار ديناميكي خودرو حين واژگوني به مشخصات ديناميكي خودرو بستگي دارد. براي مطالعه ي واژگوني بايستي شرايط خودرو در استانه ي واژگوني مورد بررسي قرار گيرد تا پارامترهاي سيستم تعليق وساير مشخصه هاي خودرو بر اساس آن طراحي شوند و امكان افزايش مقاومت در برابر واژگوني فراهم آيد. تحقيقات زيادي در طي سال ها بر روي خودروها انجام گرفته و تكنولوژي ها و روش هاي زيادي در اين زمينه ايجاد شده كه هريك از منظري خاص به موضوع واژگوني پرداخته است. در اين پژوهش ابتدا مقدمه اي بر دلايل واژگوني و عوامل دخيل در اين موضوع ارائه مي گردد و پس از آن روش ها و ايده هاي قبلي استفاده شده در زمينه ي واژگوني خودرو بررسي خواهد شد.