چکيده
سيستمهاي چهارچرخ فرمان پذير از نوآوريهايي است كه از ميانه دهه 80 توسط خودروسازان ژاپني به باز ارائه شده است. بخش بسيار زيادي از خودروهاي سواري داراي سيستم چرخهاي فرمان پذير جلو ميباشند. گسترش فناوري هاي هاي نوين در زمينه طراحي سيستمهاي تعليق و تاير توانايي فرمانپذيري خودروها را به سطحي بسيار عالي رسانده است. در راستاي بهبود فرمان پذيري خودرو، نه تنها چرخهاي جلو توانايي مانور دهي را تحت تأثير قرار ميدهند ¬¬، بلكه چرخهاي پشت نيز سبب بهبود و افزايش اين توان ميگردند؛ بنابراين براي نيل به سطوح بالاي فرمانپذيري، مانور دهي و پايداري خودرو بايد از هر چهارچرخ براي فرمان دهي بهره جست. اين تحقيق جهت فرمان پذير كردن چرخ عقب دوچرخه صورت گرفته است كه به دليل نبود اطلاعات كافي در اين زمينه در بخش پاياني اين تحقيق به روشها و كارهاي انجام شده درزمينه پايداري دوچرخه و خودرو پرداخته شده است.