چکيده
به طور كلي جريان باد، موازي با جهت خودرو ميباشد، اما در بعضي مواقع براي مثال در بزرگراهها باد از جهات ديگر به خودرو ميوزد. باد جانبي باعث جابهجا شدن مركز آئروديناميكي خودرو نسبت به مركز جرم آن ميشود كه به موجب آن گشتاور پيچشي و چرخشي توليد ميشود كه در حالت عادي وجود ندارند. جريان باد جانبي وقتي كه خودرو داراي سرعت بالايي باشد ميتواند با ايجاد ناپايداري باعث ايجاد تصادفاتي ناشي از غلتش، لغزش جانبي و يا چرخش خودرو نسبت به محور طولي آن شود.اين ناپايداري در خودروهاي بزرگ نمود بيشتري پيدا ميكند. هرچند در خودروهاي سواري كوچك نيز از تسلط راننده به كنترل وسيله نقليه ميكاهد. پايداري خودروهاي در معرض باد جانبي و در سرعتهاي بالا تحت تأثير ويژگيهاي آئروديناميكي و همچنين ويژگيهاي ديناميكي از جمله سيستم تعليق ميباشد؛ كه اين مسئله باعث افزايش حساسيت خودرو نسبت به سيستم تعليق آن ميشود. در اين سمينار هدف بررسي تحقيقات انجامشده روي موضوعات ارزيابي نيروهاي آئروديناميك وارد بر خودرو در هنگام وزش باد جانبي و تأثير آن بر حركت و پايداري خودرو است. در ابتدا به اهميت باد جانبي و عوامل مؤثر بر حساسيت خودرو و سپس به بررسي مباني و روشهاي تحليل اين نيروهاي آئروديناميكي را پرداختهايم و در ادامه مروري بر كارهاي گذشته انجامشده است؛ و در انتها چگونگي پيشبرد اين زمينه تحقيق پيشنهاد خواهد شد.