چکيده
در اين سمينار به بررسي و مطالعه پديده خوداشتعالي و نحوه وقوع آن در موتورهاي درونسوز ميپردازيم.با توجه به پيچيدگي فرايند احتراق خود به خود در موتورهاي احتراق داخلي و لزوم بررسي آن و پيدا كردن عوامل موثر در وقوع آن كه يكي از عوامل مهم و تاثير گذار بر راندمان عملكرد موتور ميباشد روشهاي مختلفي براي شبيه سازي اين پديده فيزيكي با استفاده از روشهاي عددي توسعه پيدا كرده اند.در اين سمينار به بررسي و مقايسه اين روشها ميپردازيم. مدلسازي پديده احتراق خود به خود يك امر ضروري براي پيشبيني شروع احتراق در موتورهاي ديزل و همچنين وقوع پديده ضربه در موتورهاي بنزيني ميباشد.از اين رو براي كنترل پديده ضربه در موتورهاي بنزيني در ابتدا بايد ماهيت احتراق خود به خود به خوبي فهميده شود. مدلسازي موثركامپيوتري اين دو فرايند مستلزم استفاده از يك مدل بهينه براي احتراق خود به خود ميباشد. از آنجا كه مدلسازي احتراق خود به خود معمولا تنها بخش كوچكي از يك شبيه سازي عددي بزرگ ميباشد بايد تا حد امكان ساده باشد در حالي كه بايد توانايي توصيف خصوصيات اصلي اين فرايند را نيز داشته باشد. اين موضوع علت اين مساله را كه با وجود توسعه مدلهاي پيشرفته شيميايي براي توصيف پديده احتراق خود به خود مدلهاي ساده همچنان اهميت خود را حفظ كرده اند توضيح ميدهد.