چکيده
بدنه خودروها از قطعات گوناگوني تشكيل شده است كه هر يك از اين قطعات بنا بر نقطه نظر طراحي داراي وظيفه و عملكرد خاصي ميباشد كه براي صحت از كاركرد صحيح، اين قطعات بايد الزامات ساختاري همانند استحكام يا سفتي و ساير الزاماتي را كه براي انها تعريف شده است را براورده كنند. حال انكه قطعه مورد نظر و الزامات ساختاري آنها پس از طراحي مشخص شد، قطعه وارد مرحله توليد ميشود كه بنا بر شرايط و هندسه و جنس و ساير پارامترهاي مهندسي، نوع و روش توليد بهينه قطعه از ميان روش هاي مختلف ساخت مشخص ميشود و قطعه مورد نظر به مرحله توليد ميرسد. اين نكته مهم و قابل ذكر ميباشد كه هر روش ساخت داراي پارامترهاي مشخصي ميباشد كه ميتواند بر روي ساختار و خواص قطعه تاثير گذار و حائز اهميت باشد. هدف بر انست كه يك قطعه معين از سازه خودرو را بر گزيده و با انتخاب روش ساخت بهينه براي آن و تعيين و تغيير در پارامترهاي فرايند ساخت به بهبود عملكرد ان قطعه در سيستم بپردازيم. انجام اين فعاليت در ابتدا مستلزم شناخت عملكرد و شرايط كاري قطعه مورد نظر ميباشد و پس از مشخص شدن اين موارد و ساير شرايط اوليه مورد نياز، در مرحله بعد روش ساخت بهينه معين ميشود و با شناخت پارامترها و مشخصه هاي فرايند ساخت مورد نظر، ميتوان تاثير هر يك از اين پارامترها را در عملكرد نهايي قطعه ديد و سپس با استفاده از روش بهينه سازي بتوان بهترين شرايط را براي توليد قطعه مورد مطالعه براي بهبود عملكرد آن تعيين كرد. پس از شناخت شرايط عملكردي قطعه و حالات مختلف ان، براي ادامه روند تحقيق، مستلزم شناخت روش هاي مختلف ساخت و توليد ميباشيم كه در نهايت با تغيير بهينه و صحيح در اين پارامترها، بتوان به قطعه مورد نظر با عملكرد و خواص مطلوب و مورد نياز رسيد.