چکيده
امروزه با بالا رفتن قيمت سوخت، به احتراق تميزتر و بازده سوخت بالاتر در موتورهايIC نياز داريم. اين نياز باعث شده است موتورهاي اشتعال تراكمي (CI) جايگزين موتورهاي اشتعال جرقه اي (SI) شوند. با اين حال انتشار بالاي آلاينده ها نظير اكسيدهاي نيتروژن (Nox) و دوده (Soot) توسط موتور ديزل هم باعث بالارفتن قيمت آن ها شده و هم موانع زيست محيطي را براي استفاده گسترده از آنها افزايش داده است. اخيرا در رابطه با افزايش بازده و به طور همزمان كنترل آلاينده ها در موتور CI تحقيقات گسترده اي صورت گرفته است اما تكنولوژي احتراق سوخت دوگانه به نام RCCI (اشتعال تراكمي با واكنش پذيري كنترل شده) كه نوعي از HCCI (اشتعال تراكمي شارژ همگن) مي باشد به دليل توانايي در پايين آوردن مصرف سوخت و كاهش انتشار آلاينده ها مورد توجه ويژه قرار گرفته است. در اين روش مخلوط سوخت داخل سيلندر توسط پاشش سوختي با واكنش¬پذيري پايين (مانند بنزين) در پورت ورودي همراه با پاشش چند مرحله¬اي بهينه سوختي با واكنش¬پذيري بالا (مانند ديزل) در داخل سيلندر فراهم مي¬شود. در استراتژي RCCI بدليل اينكه پاشش¬ها به خوبي قبل از TDC رخ مي¬دهند و بنابراين زمان كافي براي تبخير سوخت و اختلاط وجود دارد، نياز به فشارهاي بالاي پاشش سوخت نيست. اما با اين حال اين استراتژي احتراق معايب عملي بلقوه¬اي دارد كه يكي از آنها اجبار در استفاده از دو منبع سوخت(دو تانكر سوخت) مي¬باشد. كه اين عيب در كاربري¬هاي حمل و نقل محسوس¬تر مي¬باشد. خودرو دو تانكر سوخت مختلف نياز دارد كه بايد در فواصل زماني نسبتاً يكساني پر شوند. اما با توجه به اينكه احتراق RCCI فقط نياز به حضور گراديان واكنش پذيري سوخت در محفظه احتراق دارد. استفاده از تزريق غير مستقيم سوخت با واكنش پذيري پايين و تزريق مستقيم مخلوطي از همان سوخت با واكنش پذيري پايين با درصد كمي از افزودني ستاني (بهبود دهنده ستاني)، كه نقش سوخت با واكنش پذيري بالا را ايفا مي¬كند، پيشنهاد شده است. با اين روش خودرو نياز به يك تانكر سوخت(به عنوان مثال سوخت با واكنش پذيري پايين مانند بنزين يا يك الكل) و يك تانكر اضافي دارد. كه تقريباً هم اندازه تانكر سيال اگزوز ديزل (DEF) كه امروزه در سيستم SCR استفاده مي¬شود مي¬باشد كه بستگي به ميزان تغليظ افزودني ستاني دارد. در ميان افزودني¬هاي ستاني موجود، اتيل هكسيل نيتريت (EHN) و دي ترت بوتيل پرواكسيد (DTBP) دو نمونه از رايج¬ترين افزودني¬هاي ستاني مي¬باشند.