چکيده
سيستم ترمز ضد قفل ابتدا در هواپيما مورد استفاده قرار گرفت و سپس در صنايع خودرو سازي از آن استفاده شد. امروزه استفاده از ترمز ضد قفل (ضد لغزش) در صنعت هوايي مرسوم است. در اكثر هواپيماهاي بزرگ (هواپيماهاي مسافربري) و هواپيماهاي كوچك از سيستم ترمز ضد قفل استفاده مي-شود. در هواپيماهاي بزرگ از سيستم¬هاي ضد قفل پيچيده¬اي استفاده مي¬شود كه قابليت هاي مختلفي از جمله ترمزگيري اتوماتيك را دارند. سيستم ترمز ضد قفل در هواپيماهاي سبك ساده¬تر است. تهيه ترمز ضد لغزش هواپيماهاي سبك در كشور بسيار سخت و با هزينه بالايي امكان پذير است. از آنجايي كه سيستم ترمز ضد قفل خودروهاي موجود در كشور به سادگي و با هزينه كمتر قابل تهيه است، هدف از انجام اين پايان¬نامه استفاده از سيستم ترمز ABS خودرو بر روي هواپيماهاي سبك مي¬باشد. سيستم ضد قفل انتخابي بايد قابليت اطمينان بالايي داشته باشد تا در هواپيما مورد استفاده قرر گيرد. در ابتدا اساس كار سيستم¬ ABS مورد بررسي قرار مي¬گيرد و انواع سيستم¬هاي ABS معرفي مي¬شوند. المان¬هاي سيستم ABS خودرو و هواپيما مطالعه مي¬شوند. سپس به مقايسه بين اين دو سيستم پرداخته مي¬شود و شباهت¬ها و تفاوت¬هاي عملكرد كلي دو سيستم و اجزاي آنها بيان مي¬شوند. در ادامه سيستم¬هاي ABS خودروهاي داخلي معرفي مي¬شوند و مورد مطالعه قرار مي¬گيرند. بر اساس معيارهاي موجود سيستم ABS مطلوب انتخاب مي¬شود. پس از انتخاب سيستم ABS مطلوب، المان¬هايي براي استفاده از آن در هواپيما طراحي خواهد شد. لوله كشي و سيم كشي مختص هواپيما نيز انجام خواهد گرفت. در آخر هم دستگاه تست سيستم ABS طراحي مي¬شود تا از صحت عملكرد سيستم ABS بر روي هواپيما اطمينان حاصل شود. اين دستگاه شرايط لغزش را بر اساس عملكرد سيستم ABS شبيه سازي مي¬كند و سپس كاركرد ترمز ABS بر روي چرخ را مورد سنجش قرار مي¬دهد.