چکيده
پس از تشريح سامانه راهبند يا " گذرگاه " هوشمند و بررسي برخي انواع ساخته شده آن به ملزومات طراحي آن و در نهايت مقايسه مركز كنترل از نوع PLC و ميكرو كنترلري پرداخته مي شود. يك نمونه از كنترل مركزي مربوط به راهبند انوماتيك كه در ايران اجرا شده است تشريح مي گردد. انواع ديگر كه داراي ترمز خودكار قطار هستند و براي راه آهنهاي هند و بنگلادش پيشنهاد شده است نيز تشريح مي گردند. در اين سامانه ها از ميكرو كنترلرهاي PIC 16F877A و AT89C52 و CPU (با ذكر اتصالات داخلي) استفاده شده است كه در مقايسه با PLC امكان پياده سازي منطق هاي پيشرفته و چندگانه اي دارد. واحد كنترل مركزي به همراه CPU و ميكروكنترلرهاي مربوطي به تصميم گيري باتوجه به منطق تعريف شده براي آن به عنوان واحد اصلي مورد بررسي در اين سمينار است.
سنسورهاي مختلف مي توانند بكار گرفته شوند. عملگرهاي خروجي در خطوط متداول( كم سرعت) چراغهاي راهنمايي، آژير صوتي و راهبند هستند. در خطوط سريع السير خروجي اطلاعات پردازش شده به ترمز قطار ارسال مي گردد كه به گذرگاه نزديك مي شود و همچنين در هر دو حالت براي رانندگان جاده اي چراغ راهنمايي سمت جاده اي را تغيير حالت داده و راهبند را كنترل مي نمايد. همچنين از مراحل كنترل فازي براي پردازش اطلاعات استفاده مي گردد.