چکيده
تركيب مجموعه ي نقشه ها و مشخصات فني، نامه ها و فرمها، گزارش هاي پيشرفت كار، قراردادها واسناد مالي وهزينهاي، برنامه هاي زماني و برآورد مالي، سياستها واولويتهاي سازماني٬ جهت مديريت يك پروژه به نحوي كه بتواند در زمان مناسب و هزينه مناسب به بالاترين سطح بهره وري برسد٬ دانش مديريت وكنترل پروژه است. هدف و وظيفه اصلي سيستم برنامه ريزي وكنترل پروژه تهيه، گردآوري، ثبت ونگهداري اطلاعات وگزارشات لازم براي مدير پروژه ميباشد. مدير پروژه، پيمانكاران، مشاوران، افراد سهيم در اجراي پروژه، با استفاده از اطلاعات وگزارشهايي كه سيستم برنامه ريزي وكنترل پروژه تهيه ميكند ميتوانند واكنش لازم به رويدادهايي را كه جهت حفظ برنامه زمانبندي شده و كنترل بودجه تعيين شده را از خود بروز دهند. شايد بتوان گفت با توجه به رشد علمي در حوزه برنامه ريزي و مديريت پروژه٬ عدم استفاده از مفاهيم آن مي تواند تاثيرات فوق العاده شگرفي را بر عرصه فرآيند يك پروژه برجاي گذارد و شايد اين تاثيرات بحدي عميق باشد كه هزينه يك به پروژه را به چندين برابر برآورد اوليه رسانده وحتي باعث تاخير زماني پروژه تا چندين برابر گردد.