چکيده
برنامه ريزي و بودجه بندي در كشور ما داراي سابقه طولاني است و هر ساله مقادير بسيار زيادي از منابع ملي صرف رسيدگي و تكميل امور زيربنايي كشور مي شود كه در قالب پروژه ها و طرحهاي عمراني تعريف شده اند . بنابراين هرساله حجم زيادي از بودجه كل كشور صرف پروژه هاي عمراني مي شود تا مسير رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور هر چه سريعتر در پيش گرفته شود . با تمام اين تفاسير براي هر يك از اين طرح ها و پروژه ها يك برنامه زمان بندي مشخص از سوي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري تعيين مي گردد تا پس از گذشت اين زمان اهداف طرح ها محقق شود. ليكن در اين بين مشاهده مي شود كه در بسياري از طرح ها زمان اجراي طرح ها از برنامه زمان بندي فراتر رفته و هزينه هاي صورت گرفته جهت اجراي طرح از ميزان پيش بيني شده (منظورميزان اعتبار در نظر گرفته شده در بودجه سالانه است) بسيار بيشتر مي شود. انتخاب نوع روش انجام پروژه به عنوان يكي از پارامترهاي موثر در موفقيت پروژه در مرحله آماده سازي و تحويل پروژه از موضاعات مورد علاقه محققين بوده است. قرارداد هاي مشاركت عمومي خصوصي داراي انواع بسيار زيادي مي باشد و انتخاب نوع دقيق اين قراردادها از اهميت بالايي برخوردار است. مشاركت بخش عمومي و خصوصي يك سرمايه گذاري مشترك بين بخش هاي دولتي و خصوصي براي ارائه خدمات و مشاركت در سرمايه است كه به تخصيص مسئوليت ها و ريسك هاي پروژه هاي مختلف شهري در ميان شركاي مختلف طرف قرارداد مي پردازد