چکيده
اضافه ولتاژها يكي از مهمترين مشكلات در سيستم هاي راه آهن برقي است كه بايد بررسي شود كه چرا توليد شدهاند و در سيستم قدرت راه¬آهن پراكنده شدهاند و چگونه ميتوانند كنترل شده و كاهش داده شوند. اضافه ولتاژهاي صاعقه يكي از محتملترين اضافه ولتاژهاست كه بدليل برخورد مستقيم صاعقه به شبكه بالاسري راه آهن يا رخداد آن در همسايگي سيستم ايجاد ميشود. اضافه ولتاژهاي سوئيچينگ بدليل پديدهي سوئيچينگ در پست¬هاي تركشن نيز منبع مهم ديگري براي توليد اضافه ولتاژ در اين سيستمها است. اين اضافه ولتاژها در صورتي كه كنترل نشوند و بطور مؤثر كاهش نيابند ميتواند براي تجهيزات الكتريكي سيستم تركشن خطرناك باشد.
بكارگيري برقگيرها در سيستم راه آهن برقي يكي از بهترين راهحلها براي كنترل و كاهش اضافه ولتاژهاي گذرا در اين سيستمها است. اما انتخاب مناسب برقگيرها براي راه آهنهاي برقي DC و AC و بهترين نقطهي نصب آنها از اهميت زيادي برخوردار است. تجهيزات انتخابي بايد قادر به جذب همهي انرژي اضافه ولتاژهاي گذرا باشند تا مانع از هرگونه خرابي در تجهيزات الكتريكي ديگر در سيستم تركشن به خصوص در پست¬هاي كشش شوند و نيز مانع از تخليهي الكتريكي در عايقها شوند.
برقگيرها به صورت موازي با وسيله¬ي تحت حفاظت يا بين فاز وزمين قرار مي¬گيرند.انرژي موج اضافه ولتاژ به زمين منتقل مي¬شود. استفاده از برقگير در صنعت ريلي به منظور افزايش قابليت اطمينان شبكه و كاهش خطاهاي ناشي از اصابت صاعقه و همچنين حذف مطمئن اضافه ولتاژ ناشي از صاعقه صورت مي¬گيرد. اضافه ولتاژهاي ايجاد شده در شبكه تاثير مخربي بر تجهيزات و تاسيسات الكتريكي برجاي مي¬گذارند اما حدود آسيب با توجه به مقاومت عايقي وسيله الكتريكي متفاوت مي¬باشد